​Cirkulär ekonomi ger vinster för företag och miljö

RISE, Swerea IVF och IDC har i samarbete med svensk möbelindustri utvecklat och utvärderat olika cirkulära affärsmodellskoncept för att öka återanvändningen av offentliga möbler. Resultaten visar på flera exempel på affärsmodeller som är lyckade, både ekonomiskt och miljömässigt.

Sverige har en stark möbelindustri och en stolt tradition av att tillverka tidlösa och högkvalitativa möbler, ofta av naturmaterial. Nästan en fjärdedel av möblerna utgörs av kontorsmöbler, varav många slängs i förtid när verksamheter flyttar eller när deras behov ändras. Det Vinnova-finansierade projektet ”Affärsmodellinnovation för cirkulära möbelflöden” har under åren 2015-2017 arbetat med att utveckla och testa koncept för cirkulära affärsmodeller för i första hand offentliga möbler. Tillsammans har tjugo aktörer från hela värdekedjan; från underleverantörer, möbelproducenter, återförsäljare och användare till forskare och branschorgan, samarbetat kring affärsutveckling, kundincitament, produktdesign, logistik, hållbarhets- och certifieringsfrågor.

– Det har i projektet visat sig att det finns både ekonomiska och miljömässiga fördelar med att använda cirkulära affärsmodeller i möbelindustrin, genom till exempel återanvändning, uppgradering och renovering. I ett exempel kunde en stols totala klimatpåverkan minskas med 35 procent genom att byta en linjär affärsmodell mot en cirkulär, säger Emma Rex, forskare på RISE.

Projektet, som nu håller på att avslutas, har sammanfattat sina resultat i en populärvetenskaplig skrift som går att ladda ner gratis på RISE webbsida. Skriften riktar sig framförallt till producenter och återförsäljare av möbler, men även kunder och inköpare kan ha stor nytta av den.

– Vi hoppas också att skriften kan fungera som inspiration för andra industrier och branscher som funderar på en övergång till mer cirkulära affärssystem, säger Lars Tööj, projektledare på IDC.

Ladda ner skriften här: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1096037/FULLTEXT01.pdf

Samarbetspartners: RISE, Swerea, TMF, Swedese Möbler aktiebolag, Scandinavian Business Seating AB, Input interiör, Ludvig Svensson, Lots Design, White arkitekter, Kinnarps, Offect, VGR, Tibro kommun, Lerums kommun, Gärsnäs, Allies, Centigo, IDC.

För mer information kontakta: Emma Rex, forskare på RISE enhet Energi och cirkulär ekonomi, tel. 010-516 59 92, emma.rex@ri.se ; Lars Tööj, projektledare på IDC, tel. 050-050 25 10, lars.tooj@idcab.se