Banbrytande forskning nu ute som produkt

Bakom den nya barnstolen Parupu som idag lanseras på den internationella möbel- och designmässan i Milano av Södra Cell, STFI-Packforsk och Claesson Koivisto Rune ligger flera års forskning. Det nya kompositmaterialet av cellulosa och bioplasten PLA, som stolen är tillverkad av, har utvecklats inom Klusterforskningsprogrammet vid STFI-Packforsk. Bakom en ny produkt kan det ligga flera års forskning, testning och demonstration innan den blir redo för marknaden. När det gäller banbrytande forskning på lång tid och inom helt nya områden är riskerna ofta för stora att bära för enskilda företag och organisationer. Inom forskningsföretaget STFI-Packforsks Klusterforskningsprogram samverkar industrin och delar därmed på riskerna och kostnaderna för att ta fram ny grundläggande kunskap. Denna kunskap fungerar som plattformar för vidare produkt- och processutveckling. Den nya barnstolen Parupu som visas på den internationella möbel- och designmässan i Milano är tillverkad av ett helt nytt kompositmaterial baserat på pappersmassa och PLA som är en bioplast gjord av majsstärkelse eller sockerrör. Detta förnyelsebara material har utvecklats under en fyraårsperiod inom forskningsklustret Nya Fibrer Nya Material vid STFI-Packforsk och förutspås en mängd olika användningsområden, bland annat inom möbel-, transport- och förpackningsindustrierna. En första produkt, en s.k. demonstrator av materialet, visades redan vid Milanomässan 2007 där STFI-Packforsk deltog tillsammans med Konstfack. Denna demonstrator kallades Kofesen och föreställde ingenting. Den togs fram för att visa möjligheterna med materialet utan att begränsa tankarna till någon speciell produkt. Nästa steg i utvecklingen var att ta fram en större produkt av materialet. Genom ett examensarbete av KTH-studenten Joakim Nygren med handledning av Mikael Lindström, STFI-Packforsk, och ett utvecklingsprojekt med finansiellt stöd från VINNOVA togs en ny demonstrator fram. Projektet var ett samarbete mellan STFI-Packforsk, Södra Cell och arkitektbyrån Claesson Koivisto Rune. – Den nya demonstratorn blev en stol i lätt skalkonstruktion av formgjuten massa bestående av cellulosa blandad med PLA-fibrer och pressad under hög värme för att få styrka och finish, säger projektledaren Birgitta Alm. – Stolen av pappersmassa är ett utmärkt exempel på hur STFI-Packforsk agerar som en partner i sina kunders innovationsarbete. Den visar också på fördelarna med forskningssamarbete mellan flera parter och hur dessa kan leda vidare till nya innovativa produkter och processer, säger Helena Vollmer, Marknadschef vid STFI-Packforsk. För mer information kontakta Birgitta Alm, STFI-Packforsk Tel +46 (0)768 767 037 birgitta.alm@stfi.se www.stfi-packforsk.se

• Forskning

• bioplast