Energisnålare miljonprogramhus i Europa med svenskt system

I Europa finns miljontals energislösande lägenheter som byggdes före 70-talets oljekris som är i stort behov av renovering. Treåriga EU-projektet Square, som leds av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, ska få ner energianvändningen samtidigt som innemiljön blir bättre. – Vårt svenska P-märkningssystem kan bli en förebild när de europeiska fastighetsägarna utvecklar egna system säger projektledare Kristina Mjörnell på SP. EU-projektet Square går ut på att skapa ett kvalitetssystem som säkerställer energieffektivitet och bättre innemiljö i europeiska miljonprogramhus som ska renoveras och byggas om. Möjligheterna att spara energi – och därmed minska klimatstörande koldioxidutsläpp – är enorma. Man räknar med att runt 40 procent av den totala energiförbrukningen går till uppvärmning och ventilation av byggnader. Märkning ger kontroll SPs energiexperter har, tillsammans med bygg- och fastighetsföretag, utvecklat ett P-märkningssystem för innemiljö och energianvändning. I dag har en rad svenska skolor, daghem och hyresfastigheter P-märkt innemiljö och energianvändning. Märkningen betyder att fastighetsägaren har kontroll över energiförbrukning, ventilation och inneklimat. P-märkningen tar nu steget ut i Europa och blir ett viktigt verktyg i Square-projektet. – P-märkningen ska anpassas till olika länders förutsättningar och testas i ett antal pilotprojekt. I Sverige arbetar vi med bostadsområdet Brogården i Alingsås, säger Kristina Mjörnell. Stort renoveringsbehov Husen som byggdes i miljonprogrammet är stora energianvändare och är dessutom i behov av renovering. Om man i samband med renovering och ombyggnad av dessa fastigheter gör rätt åtgärder kommer den totala energianvändningen att minska och inomhusmiljön förbättras. – En stor fördel är dock att många lägenheter är likadant utformade. Det gör att det blir enklare och billigare att genomföra åtgärder i stor skala. Ger bättre innemiljö Square-projektet ska också ge bättre innemiljö. Det betyder mycket ur folkhälsosynpunkt. Dagens européer tillbringar nästan all tid inomhus. – Man räknar med att 40 procent av befolkningen lider av hälsoproblem eller dålig komfort som hänger ihop med innemiljön. Fakta om SQUARE Projektets namn är: A System for Quality Assurance when Retrofitting Existing Buildings to Energy Efficient Buildings. SQUARE finansieras till hälften av EU. Deltar gör åtta partners. Från Sverige: SP och Alingsåshem. Övriga länder: TKK (Finland), AEE INTEC (Österrike), Trecodome (Nederländerna), EAP (Bulgarien), TTA och POMAA (Spanien). För mer information, kontakta Kristina Mjörnell: tel +46 10 516 57 45 mobil: +46 730 88 57 45 e-post kristina.mjornell@sp.se Monica Axell: tel +46 10 516 55 19 mobil: +46 703 16 55 19 e-post kristina.mjornell@sp.se Eva Sikander: tel +46 10 516 51 62 mobil: +46 705 17 89 05 e-post eva.sikander@sp.se SP är Sveriges bredaste forsknings- och teknologiinstitut. Genom forskning och teknikutveckling stärker våra 850 medarbetare konkurrenskraften hos de svenska företagen och bidrar till ett starkare innovationsklimat och till säkerhet, god miljö och en hållbar utveckling i samhället.