Heta namn på Multicore Days 2008, 11-12 september

Nu växlar vi upp! Efter förra årets succé har Multicore Day vuxit till ett dubbelt så stort evenemang. Multicore Days 2008 pågår i två dagar, 11-12 september och har flyttat till större lokaler i nyöppnade Kistamässan. Välkända internationella och svenska namn fyller talarlistan.

Multicoretekniken kommer med stormsteg. De parallella processorerna ersätter singelprocessorerna i servrar, persondatorer och inbäddade system och vi behöver förstå hur det påverkar programutvecklingen. För att behärska multicoretekniken måste all programvara vara parallell. Hur möter vi den utmaningen? Vilka möjligheter finns idag? Vad händer internationellt och i Sverige?

Multicore Days 2008 presenterar ledande internationella och svenska exporter, från industri och akademi, som kommer att berätta om det senaste från multicorefronten.

Bland talarna:

• Anant Agarwal, Co-Founder och Chief Technology Officer på Tilera Corporation och professor på MIT.
  • Kunle Olukotun, professor på Stanford University och chef för Stanford Pervasive Parallelism Laboratory.
  • David Padua, professor på University of Illinois.
  • Per Stenström, professor på Chalmers och grundare av Nema Labs AB.
  • Erik Hagersten, professor på Uppsala universitet och grundare av Acumem AB.
  • James Reinders, senior engineer och evangelist för mjukvaruprodukter på Intel

För detaljerat program se www.sics.se/multicore_08

Alla som vill veta hur multicore förändrar programutvecklingen i framtiden är välkomna. Anmäl dig kostnadsfritt på www.sics.se/multicore/register.html

Multicore Days 2008 arrangeras av SICS, the Swedish Multicore Initiative och Ericsson.

• sics
  • swedish ict