Internet of Things – innovationer blir verklighet

När ett litet företag med ambitioner och goda idéer får tillgång till den bästa tekniken från ett världsledande forskningsteam och dessutom får hjälp att tillämpa den, kan det hända stora saker. Fast små!

Sakernas Internet, eller Internet of Things, har vi hört om ett bra tag nu. Tekniken finns men är i många fall inte tillräckligt robust för att fungera i verkliga produkter. För att få ut sina forskningsresultat på marknaden samarbetar SICS Swedish ICT aktivt med ett antal små bolag med kärnverksamhet som sammanfaller med SICS strategiska forskningsområden. Ett sådant bolag är Yanzi, som gör små tekniklösningar för Internetuppkopplade sensorer. Det handlar om kommunicerande enheter som rapporterar t ex fukt, temperatur, rörelse och strömförbrukning.

Projektet är ett exempel på hur ett stort institut kan samarbeta med mycket små aktörer med stora vinster för bägge parter:  SICS forskare förbättrar sin egen open source programvara Contiki och gör den robust så att det går att bygga riktiga produkter på den. SICS hjälper företaget genom att säkerställa att produkterna ligger i teknikens absoluta  framkant. I gengäld får SICS tillämpa sina idéer på verkliga produkter och får i förlängningen hjälp att utveckla en kommersiellt gångbar plattform som kan användas till andra bolag för Internet of Things-tillämpningar, vilket ligger i linje med institutets uppdrag.

Yanzis verksamhet är ett bra exempel på den boom av innovationer som vi kan vänta oss från svenska teknikintensiva småbolag när marknaden tar till sig Internet of Things på allvar.

En av de konsumentorienterade produkter som Yanzi kommer att släppa inom kort är en så kallad Brightplug som mäter strömförbrukning och sedan skickar informationen över Internet så att den kan avläsas i närmsta smartphone (se bilden). Med Brightplug kan en användare även styra sin belysning eller andra saker i hemmet.

–  Yanzi har en unik mjukvaruplattform som är oerhört skalbar och robust vilket gör det möjligt för stora operatörer att lansera tjänster till miljoner människor över hela världen, säger Joakim Eriksson. forskare inom trådlösa IP-teknologier på SICS Swedish ICT.

Man kan inte bara få information från de små IP-försedda sensorerna, det går förstås också att skicka information till dem och därmed styra saker över Internet. Yanzi håller t ex på att utveckla små övervakningsenheter för att hålla koll på byggarbetsplatser. Där vill man mäta energiåtgång, temperatur och fukt helt trådlöst.

Den open source programvara som Yanzi bygger sina produkter på, har utvecklats av forskningsteamet Networked Embedded Systems på SICS Swedish ICT. Teamet startades för 10 år sedan och i dag är forskningsgruppen internationellt erkänd och har vuxit till en viktig del av SICS Swedish ICT.

–   Vi har dynamiska möten flera gånger i veckan med världsledande forskare från SICS där vi gemensamt jobbar fram lösningar på komplexa problem, det är en helt avgörande konkurrensfördel för oss, säger Niclas Sahlgren, ansvarig för Affärsutveckling på Yanzi.

Kontaktinformation:

Joakim Ericsson, SICS Swedish ICT