Nanocellulosa - för första gången i stor skala

Världens första pilotanläggning för produktion nanocellulosa invigdes den 22 februari hos forskningsföretaget Innventia i Stockholm. Anläggningen gör det möjligt att för första gången arbeta med nanocellulosa i stor skala och är ett viktigt steg mot industrialisering av en ny energieffektiv tillverkningsprocess.
– Med större volymer kan vi studera användningen av nanocellulosa i tillämpningar som kräver mer material, berättar Mikael Ankerfors på forskningsföretaget Innventia.

Nanocellulosa är ett material som utvinns ur träfibrer. Det har exceptionella styrkeegenskaper i klass med Kevlar och väldigt lätt, men i motsats till Kevlar och andra material baserade på fossila råvaror är nanocellulosa helt förnybart.

Tidigare var tillverkningsprocessen allt för energikrävande för att en kommersialisering av nanocellulosa skulle vara tänkbar, men tack vare den processutveckling som Innventia har gjort är det nu fullt möjligt. Energiförbrukningen har kunnat minskas med totalt 98 procent, vilket motsvarar en besparing på 29 000 kWh per ton.

– Under en lång tid har vi sett ett stort intresse från industrin för att utnyttja nanocellulosa som en förstärkningskomponent i andra material, såsom papper, kompositer och plast, berättar Mikael. Vi kan också skapa nya, mer effektiva och förnyelsebara barriärfilmer för livsmedelsförpackningar.

Men för att kunna utveckla applikationer såsom papper och kompositmaterial, är den mängd råvara som producerats i ett labb inte tillräcklig. Den nya pilotanläggningen är dimensionerad för en produktion på 100 kg per dag.

– Med de här volymerna kan vi göra körningar på vår pilotpappersmaskin FEX. Vi får också tillfälle att fortsätta utvecklingen av processen och att visa intresserade industripartners hur processen kan fungera i verkligheten.

Alla delsteg är nu på plats i processen och anläggningen är uppstartad. I förra veckan inleddes produktionen.

– Som enda företag i världen är vi oerhört stolta över att kunna erbjuda industrin verkliga möjligheter att delta på detta spännande område, berättar Mikael. Nu börjar vi arbetet mot nästa steg: en installation i fullskala hos en partner i industrin.

Vid invigningen deltog representanter från så väl industrin, offentliga finansiärer och deltagare i forskningsprojekt relaterade till nanocellulosa. Förutom att titta på den nya anläggningen erbjöds tillfälle att känna på prover av nanocellulosa och olika exempel på tillämpningar t.ex. barriärfilmer, textilfibrer och nanoskum gjorda från nanocellulosa.

För mer information:

Mikael Ankerfors, 08-676 7261, mikael.ankerfors@innventia.com

Torgny Persson, 08-676 7308, torgny.persson@innventia.com

Tom Lindström, 08-676 7370, tom.lindstrom@innventia.com

Högupplösta bilder finns på:

• Vetenskap, teknik

• forskning
  • nanocellulosa
  • energi
  • effektiv
  • förnybar
  • material
  • tillverkning
  • bioekonomi
  • innventia

INNVENTIA AB är ett FoU-företag med världsledande ställning inom områden som massa, papper, grafiska produkter, förpackningar och bioraffinaderiverksamhet. Vi genererar och förädlar forskningsresultat till innovativa produkter och processer. Med vetenskapligt baserad kunskap som utgångspunkt bidrar vi som innovationspartner till våra kunders värdeskapande. Koncernen har 270 anställda lokaliserade i Stockholm, Bäckhammar, Trondheim och London. Läs mer på www.innventia.com.