Pressinbjudan: Innovationer i världsklass visas upp i Eskilstuna

Media inbjuds till invigningen av den banbrytande utställningen Visual Voltage den 8 november där besökarna får utforska, uppleva och reflektera kring ämnet energi och energianvändande på ett nytänkande och direkt sätt.

Visual Voltage har turnerat jorden runt och som ett initiativ från Eskilstuna kommun invigs nu utställningen i Munktell Science Park av Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande (S) i samband med Näringsrik frukost, Eskilstuna kommuns frukostseminarium.

Under Näringsrik frukost kommer Jimmy Jansson berätta om hur Eskilstuna arbetar för att bli mer innovativt och klimatsmart. Christina von Dorrien, VD Interactive Institute, presenterar utställningen som bland annat visar koncept och prototyper som är resultat av flerårig tvärvetenskaplig forskning och utveckling utförd i Interactive Institutes studio i Eskilstuna. Kenneth Asp, Energimyndigheten, berättar om hur de arbetar för att skapa villkoren för en effektiv och hållbar energianvändning och en kostnadseffektiv svensk energiförsörjning.

Visual Voltage är ett helsvenskt initiativ där Interactive Institute i samarbete med Svenska Institutet visar upp forskningsresultat i en utställning som syftar till att ge ett annorlunda perspektiv på energianvändning. Utställningen i Eskilstuna uppförs i samarbete med Eskilstuna kommun.

Näringsrik frukost tisdag 8 november med invigning av Visual Voltage

08.00-08.30: Frukostmingel

08.30-09.30: Seminarium innovativa och klimatsmarta Eskilstuna

09.30: Invigning Visual Voltage. Media har möjlighet att ställa frågor till deltagarna och besökare erbjuds guidad visning.

Deltagare
Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande (S)
Eva Lilja, näringslivsdirektör
Christina von Dorrien, VD Interactive Institute
Kenneth Asp, Energimyndigheten

Munktell Science Park, Portgatan 3 i Eskilstuna.

www.eskilstuna.se/naringsrikfrukost

www.visualvoltage.se

www.tii.se

Välkomna!

Mer information:

Madeleine Barck, informatör kommunledningskontoret Eskilstuna kommun, 016-710 51 03.

Carin Torstensson, studioföreståndare, Interactive Institute, Eskilstuna, 016-13 35 33.

Sara Backlund, kommunikationschef, Interactive Institute, 0730-66 20 36.

• hållbar design
  • energiförbrukning
  • energi
  • design