Seniorgården och Interactive Institute söker familj till experimentbostad i Norra Djurgårdsstaden

I Seniorgårdens hus i Norra Djurgårdsstaden finns en testlägenhet med teknik och smarta hemlösningar som söker en familj, där någon i hushållet har fyllt 55 år, som är villig att under två år testa och utvärdera tekniken i vardagen. Familjen får tillgång till smarta hemlösningar och appar för att bland annat kunna fjärrstyra de delar av hemmet som är kopplade till elsystemet, exempelvis att tvättmaskinen startar när elen är som billigast. Det ska också vara enklare för hushållet att planera sin energianvändning utifrån pris- och miljösignaler såväl som att på ett enkelt sätt kunna följa hur mycket el och koldioxid de förbrukar. Bostaden ingår i ett projekt som heter ”Aktiva huset i den hållbara staden”. Intresserade av att hyra och bo i testlägenheten är välkomna med en ansökan innan den 20 november.

"Tillsammans har vi partners i projektet utvecklat och designat ”Aktiva huset”. Lika viktigt som att testa själva systemet och dess infrastruktur är att finslipa de produkter och tjänster som ska motivera människor att agera på ett miljöeffektivt sätt", säger Carin Torstensson, projektledare och chef på Interactive Institute.

Tillsammans med den utvalda familjen kommer projektets partners att utvärdera och förbättra produkterna och tjänsterna under de två år som testet pågår.

"Det är väldigt glädjande att vi har fått stöd för denna satsning. Projektet innebär att vi tar ett viktigt nästa steg mot den hållbara staden", säger Birgitta Seeman, VD på Seniorgården.

"Det här är ett bra exempel på  hur vi tror att framtidens boende kan se ut", säger Marie Fossum, chef för affärsutveckling på Fortum.

Ansökan
De som är intresserade av att hyra och bo i testlägenheten ska skicka in en ansökan till projektet senast 20 november. Kontaktuppgifter och mer information om lägenheten, hyresvillkor och projektet finns på www.djurgardsstaden.se/aktivahuset. På Öppet hus i Norra Djurgårdsstaden den 14 oktober kl. 12.00–15.00 finns även representanter för Aktiva huset på plats för att svara på frågor.

Carin Torstensson, projektledare på Interactive Institute
Telefon: 016-13 35 33, 0702-44 35 33
E-post: carin.torstensson@tii.se

Birgitta Seeman, VD på Seniorgården AB
E-post: birgitta.seeman@seniorgarden.se

Om ”Aktiva huset i den hållbara staden”
Projektet är ett samarbete mellan Interactive Institute, Fortum, ABB, Electrolux, JM, NCC, HSB, ByggVesta och KTH, och pågår fram till slutet av 2013. Finansiärer är VINNOVA samt de deltagande parterna i projektet.

Om Norra Djurgårdsstaden
Norra Djurgårdsstaden är en ny del av Östermalm där omsorg om miljö och människors välbefinnande är grundläggande. Det ska vara enkelt att leva bekvämt här och samtidigt belasta miljön så lite som möjligt. Miljömålen för Norra Djurgårdsstaden är högt uppsatta och till 2030 ska stadsdelen vara fri från fossila bränslen. Området ska också planeras och byggas på ett sätt som är anpassat för framtida klimatförändringar. Det gör området väl lämpat för att testa och utveckla nya energilösningar som kräver ett smart elnät. För hållbar utveckling i stadsmiljö.

• hållbar design
  • energiförbrukning

Interactive Institute är ett experimentellt IT-forskningsinstitut som kombinerar design och ny teknik i forsknings- och innovationsprojekt och strategiska initiativ i samarbete med partners från akademi och näringsliv. Interactive Institute har under det senaste decenniet etablerat sig inom områden såsom interaktionsdesign, visualisering, energi, ljud, spel, och upplevelser och ses idag som en ledande kraft inom svensk IT-forskning. Interactive Institute har ca 50 anställda och bedriver verksamhet i Göteborg, Eskilstuna, Norrköping, Umeå och Piteå med huvudkontor i Kista. Interactive Institute ingår i koncernen Swedish ICT. http://www.tii.se