SIDA lyfter fram Waste Recoverys arbete i Indonesien

Waste Recovery Borås, ett samarbete mellan SP, Borås Stad, Borås Energi och Miljö och Högskolan i Borås har arbetat med staden Palu på Sulawesi i Indonesien sedan 2009.

Projekten Waste to Value, finansierat av ICLD, och Demo Miljöprojektet Landfillgas at Kawatuna, finansierat av Tillväxtverket, har valts ut som ett av sju projekt av totalt 400 projekt som under de senaste fem åren bedrivits i de selektiva länderna, Botswana, Kina, Indien, Indonesien, Namibia, Sydafrika och Vietnam inom ramen för Aktörssamverkan.
Projektet hanterar avfallsfrågor ut ett helhetsperspektiv, från kunskap om att se avfall som en resurs i samhället till tekniska lösningar och ett socialt perspektiv. I samarbetet ingår även ett svenskt företag, Biogas System Nordic, som tillhandahåller teknik för att utvinna metangas ur soptippen för att generera el.

– Denna el ska försörja nybyggda hus för de 86 familjer som bor på soptippen. Det är en del i det sociala program som ingår i projektet, säger Jessica Magnusson, Head of Emerging Markets på SP. Vi hoppas att detta projektet kan användas som ett gott exempel för andra indonesiska kommuner att ta efter.

Projektet och en film som spelades in i september i Palu presenterades på Development talk, SIDA, den 17 dec. För mer information om seminariet och filmen:

Kontaktperson på SP:
jessica.magnusson@sp.se,
tel 010-516 57 39

• waste recovery
  • sp:s hållbara företagande
  • sp sveriges tekniska forskningsinstitut
  • sp
  • energi & miljö

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är en internationellt ledande institutskoncern med ca 1 500 medarbetare. Vi skapar värde i samverkan och erbjuder kvalitet i hela innovationskedjan, vilket har stor betydelse för näringslivets konkurrenskraft och hållbara utveckling. SP är en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland Young Professionals, enligt Universums senaste rapport, som omfattar över 35 000 akademiker. Läs mer på www.sp.se