I det första steget anger användaren den specifika kyleffekt som önskas. Appen bestämmer den kyleffekt som krävs och föreslår ett lämpligt kylaggregat som matchar de valda specifikationerna.

Appen väljer rätt kylaggregat

Rittal Chiller app är till för användare och konstruktörer som behöver ett rätt dimensionerat vätskekylaggregat för styrsystem eller ställverk. Appen levererar aktuell, heltäckande och tydlig produktinformation.

I fyra interaktiva steg kan användaren av Rittal Chiller app välja ut det rätt dimensionerade kylaggregatet i effektområdet 1-40 kW. Därmed kan kostsam överdimensionering undvikas.

Beräknar kyleffekten
Rittal Chiller app är iOS-baserad och kostnadsfritt tillgänglig på iTunes för iPhone. I det första steget anger användaren den önskade specifika kyleffekten. Appen använder denna information för att bestämma den kyleffekt som krävs och föreslår automatiskt ett lämpligt kylaggregat.

I det andra steget, presenterar programmet tillbehör för det valda kylaggregatet. Ytterligare fördjupning kommer i det tredje steget som visar ett omfattande utbud av alternativ, till exempel en kraftigare pump, en design med vattenkyld kondensor eller en kapsling i rostfritt stål som kan användas inom livsmedelsindustrin. Under det fjärde steget, levererar appen de specifika prestandaprofilerna för det valda kylaggregatet.

Ger rätt dimensionering
Ytterligare information såsom en specifikation och en två- eller tredimensionell ritning kan hämtas med ett enda klick. Användaren kan efter inloggning även få en interaktiv översikt över all relevant information.

– Verktyget är användarvänligt. Tack vare tydlig vägledning kan användaren intuitivt hitta rätt lösning. Det kan innebära betydande kostnadsbesparingar för konstruktionen. Ingen information eller data går förlorad och överdimensionering undviks, förklarar Göran Bjelk, produktchef för klimatisering på Rittal Scandinavian.