Nya CP bär långt och tungt

Nya CP bär långt och tungt

Ett bärarmssystem är ett ergonomiskt hjälpmedel vid en arbetsplats oftast använd i en produktionsmiljö i industrin. Kontrollpaneler och bildskärmar kan ergonomisskt anpassas individuellt tack vare den vrid- och svängbara bärarmen. Operatören får en bättre arbetsmiljö.

För att göra användningen av bärarmar ännu enklare har Rittal utvecklat ett nytt enhetligt system – CP 40/60/120/180.  Tidigare har det funnits olika versioner beroende på bärarmens kapacitet. Nu
finns ett enda system där olika profiler med gemensam design och teknik går att kombinera. Med den nya bärarmsplattformen hanterar systemlösningen utrustningar från 40 kg upp till 180 kg.

Varje profil kan väljas i olika längde och utförande och kan anpassas efter den belastningskapacitet som är önskvärd. Bärarmarna kan byggas för placering både ovanpå en maskin, på en sidovägg,
hängande ifrån taket.

– Behoven ser olika ut beroende på i vilken miljö och kring vilken maskin som bärarmen ska användas, förklarar Per Magnusson, produktchef för inkapslingar och mekanik på Rittal Scandinavian ab. När olika profilstorlekar kan sättas samman med gemensamma mellanliggande
sammankopplingar kan systemet lätt dimensioneras för en optimal och ergonomisk funktion.