Nytt hjälpverktyg för konstruktörer

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2013 08:00 CET

Rittal har uppdaterat sitt CAD-verktyg för två- och tredimensionella illustrationer. Verktyget förenklar konstruktionsarbetet när det gäller att ta fram effektiva kapslingar inom industri och IT-verksamhet.

– Vårt verktyg RiCAD 3D är en del av våra servicelösningar och är fritt för användning, säger Per Magnusson, skandinavisk produktchef för Inkapslingsteknik på Rittal. RiCAD 3D fungerar i alla CAD-system och ger exportmöjlighet i alla gängse CAD-format.

Med RiCAD 3D får konstruktören detaljerade CAD-data om Rittals produkter. För ett stort antal artiklar som vägghängda och golvstående skåp, kontrollpaneler, bärarmssystem, komponenter för klimatisering samt ställverks- och strömfördelningssystem, går det att få antingen 2D- eller 3D-illustrationer. Konstruktören har dessutom direkt tillgång till ett omfattande systemtillbehörsprogram.

– Verktyget går att allt efter behov ladda med de filer som konstruktören behöver för sitt arbete, betonar Per Magnusson.

RiCAD 3D finns nu för nedladdning på www.rittal.se.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2011 uppgick till drygt 755 MSEK.