Övervakning med flexibelt system

Övervakning med flexibelt system

Datorhaverier, produktionsbortfall när IT-infrastrukturen slås ut och fara för kunskapsstöld är risker som växer med komplexa IT-miljöer. Detta kräver övervakning för att eventuella problem tidigt ska kunna upptäckas.

På Elfack visar Rittal ett nytt trådlöst system, CMC Wireless Sensor Network, som gör installationen av sensorer och övervakningsenheter både lättare och flexiblare. Kommunikationen mellan enheterna sker med krypterade radiosignaler för största möjliga säkerhet. I och med den trådlösa överföringen kan utrustningen placeras där den bäst behövs, utan hänsyn till om det är möjligt att nå dit med signalkabel. Fördelen är också att sensorerna lätt kan flyttas när IT-infrastrukturen förändras.

Rittals CMC Wireless Sensor Network omfattar ett brett sortiment med enheter som kan kopplas till systemet. Det trådlösa nätverket är speciellt framtaget för att fungera tillsammans med Rittals datorstyrda övervakningssystem CMC-TC. CMC Wireless Sensor Network har också en digital input för att trådlöst ta emot meddelanden från externa system.

De kanske viktigaste enheterna i CMC Wireless Sensor Network är de för loggning av temperatur och luftfuktighet, för att upptäcka rökutveckling och för larm vid obehörigt tillträde till serverrack eller lokaler. Användaren kan välja enheter för att passa det enskilda behovet. En I/O enhet kan hantera upp till 16 trådlösa sensorer via radio.

För att förstärka säkerheten kan sensorer kompletteras med video-övervakning. När exempelvis en sensor larmar om rökutveckling kan operatören snabbt få en visuell bild av området genom en digital video-överföring. Öppnas en dörr av någon obehörig startar också video-sändningen.