RiLine skensystem för likström en nyckel för energibesparing

RiLine skensystem för likström en nyckel för energibesparing

Rittal är världens första tillverkare att erbjuda ett godkänt skensystem med standardkomponenter, optimerad för tillämpningar för både växelström och likström. RiLine skensystem kan bli en nyckel för energibesparing.

– Utvecklingen, inte minst för solceller och annan förnybar energi, innebär att intresset för att använda likström växer. Effektförlusterna minskar avsevärt om strömmen från solcellerna direkt kan användas för exempelvis datordrift, utan att behöva växla mellan likström och växelström och tillbaka igen, säger Jonas Dahlén, produktchef för kraftförsörjning på Rittal Scandinavian ab.

Eliminerar effektförluster
Likström, DC, produceras i solceller och vindkraftverk och likström används för servrar, motorer och frekvensomformare i drivsystem. Fördelen är uppenbar med att skapa ett internt likströmsnät mellan småskalig elproduktion och konsumtion. Stora energibesparingar kan göras när effektförlusterna vid transformering mellan likström och växelström elimineras.

– Skensystem för likström behövs alltmer för DC-bussar, inom förnybar energi med backup system, solceller, batterisystem och system för energilagring samt inom skeppsindustrin, betonar Jonas Dahlén.

Väldens första skensystem för likström
Rittals RiLine skensystem har en strömkapacitet på upp till 1600 A, en nominell spänning på upp till 1500 V DC och en kortslutningseffekt på upp till 40 kA. Beroende på krav, kan skensystemet vara av koppar, aluminium eller cuponal, en kopparklädd aluminiumskena från Rittal.

Till skensystemet har Rittal ett brett tillbehörsprogram för likströmsapplikationer med adaptrar, säkringslastfrånskiljare och säkringssocklar med motsvarande DC säkringar. RiLine är godkänd för IEC 61439 och UL 845 tillsammans med UL 508, vilket gör skensystemet lämpligt för ett brett spektrum av branscher.

Ger goda förutsättningar
– Skensystemet och standarkomponenterna ger förutsättningar för att bygga fler och energibesparande applikationer med likström, understryker Jonas Dahlén.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2013 uppgick till drygt 742 MSEK.