Rittal möter saltstänkta sjöbjörnars krav

Rittal möter saltstänkta sjöbjörnars krav

På mässan Nor-Shipping 2011 i Oslo den 24-27 maj kommer Rittal att visa upp ett urval av lösningar för den internationella sjöfarten, både onshore och offshore. Rittal är världsledande inom tillverkning och försäljning av
inkapslingsteknik för skydd av elektromekanik, elektronik och IT-utrustning och har systemlösningar för alla typer av tillämpningar på öppna havet, i kustområden och för olje- och gasutvinningsbranschen.

– Kraven på kapslingar är alltid högt ställda eftersom de är ett skydd för strömförsörjningen eller datorkommunikationen. Damm och smuts får inte riskera att haverera infrastrukturen. I fartyg och hamnar tillkommer dessutom ytterligare en faktor – det salta klimatet. Miljöfaktorn riskerar snabbt korrosion och störningar i oskyddad utrustning, betonar Håkan Persson på Rittal Scandinavian ab.

Nor-Shipping är en ledande mötesplats för världens sjöfartsnäring och är en utställning som återkommer vartannat år. I år deltar preliminärt 1100 utställare från 50 länder. Temat för Nor-Shipping 2011 är "nästa generations Shipping".
– Vi visar upp våra utomhuslösningar för kapslingar. De är idealiska för användning i salt miljö tack vare Rittals 3-lagers färgsystem, säger Håkan Persson.
– Vi kommer också att presentera vår nya generation av TopTherm filterfläktar som säkerställer temperaturen i kapslingen. Det är också ett behov i den maritima miljön, där temperaturväxlingarna kan vara stora beroende på var fartyget befinner sig.

Rittal visar samtidigt lösningar för optimerad kraftdistribution, för enkel hantering och snabb installation i ställverken på fartyg samt olje- och gasriggar. Lösningar för IT-infrastruktur för den internationella sjöfarten är också ett givet område.
– Det här är områden som vi är starka inom. Därför är det extra roligt att kunna ta ett samlat grepp och på en och samma gång visa hela bredden och våra tankar för framtiden, understryker Håkan Persson.

Välkomna till Rittal monter B01 i hall B-14 vid Nor-Shipping i Oslo den 24-27 maj.

Rittal, som ingår i tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem och systemtillbehör. På Rittal Scandinavian ab hanterar 75 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2010 uppgick till drygt 700 MSEK.