Rittal satsar på utökat nordiskt logistik centra i Ängelholm

Från och med den 1 juli 2010 kommer Rittal Scandinavian ab ta över inköpsrutiner, lager och verkstad även från Rittal AS i Norge vilket innebär en ytterligare ökning för det befintliga distributionscentrat i Ängelholm.

Rittal är världsledande inom inkapslingsteknik för industriautomation och IT/data- och telekomutrustning. Rittal tillhandahåller även komponenter och systemlösningar inom Fysisk IT-säkerhet, kompletta datorhallar och säkerhetsskåp. Sammantaget gör detta Rittal till en heltäckande leverantör inom inkapslingsteknik.

Rittals filosofi har alltid varit att tillhandahålla produkter och systemlösningar direkt från lager. Det 10 000 kvm stora distributionscentrat i Ängelholm kommer förstärkas med många fler lagerhållna artiklar för direkt leverans till Rittals kunder. Det kommer innebära fördelar som bättre leveranstider och större valmöjligheter för kunderna.

– Precis som i Sverige och Danmark, kan kunderna i Norge få leveranser inom 24 timmar, vi kommer att få mycket större rotationshastighet på lagret vilket gör att vi snabbare får hem leveranser, det kommer att komma ca 4-5 trailers dagligen från vårt moderbolag i Tyskland, förklarar Lars Johnsson, VD Rittal Scandinavian ab.

Den utökade satsningen på ett gemensamt logistik centra i norden innebär att Rittals kunder även i Norge kommer att få en betydligt bättre service och leveranssäkerhet. Även Rittals kunder i Sverige och Danmark kommer få fördelar tack vare att lagret blir större.

– Tack vare denna satsning kommer Rittal i Norge också att få tillgång till vår moderna maskinpark och kompetens på vår Serviceverkstad i Ängelholm och därigenom kunna erbjuda sina kunder i Norge fler möjligheter till kundanpassningar av hög kvalitet, vilket vi redan idag kan erbjuda våra kunder i Sverige och Danmark, säger Lars Johnsson.

Rittal i Norge kommer, utifrån sitt kontor i Langhus utanför Oslo, att få en mycket effektiv marknadsorienterad organisation med kundservice, infocenter, produkt management och försäljningsorganisation samt ekonomi och administration.

Enligt Lars Johnsson kommer dessa förändringar genomföras parallellt med införandet av ett effektivitetsprogram för att öka kapaciteten, på såväl lager som verkstad, på logistik centrat i Ängelholm.

Rittal, som ingår i tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem och systemtillbehör. På Rittal Scandinavian ab hanterar 70 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2009 uppgick till drygt 700 MSEK.