Rittal skapar snålare filterfläktar

Rittal skapar snålare filterfläktar

Rittal fortsätter att pressa energiförbrukningen för sina kunder. Företaget har utvecklat en ny
varvtalsregulator för sina TopTherm filterfläktar med EC-motorer (Electronically Commutated). Regulatorn styr på omgivande temperatur.

– Varvtalsregulatorn ger en enkel styrning och den temperaturberoende styrningen ger fördelar som lägre energiförbrukning och lägre ljudnivå, konstaterar Göran Bjelk, produktchef för klimatisering på Rittal Scandinavian. Enheten är en NTC-sensor som kopplas till EC filterfläktens styrplint. En signal skickas från filterfläkten och beroende på temperatur vid givaren kommer fläkten att steglöst styras i reglerområdet från +20° C, då fläkten går på tio procent av full hastighet, till +35° C då fläkten går på full hastighet. Varvtalsregulatorn med anslutningskabel på tre meter kan kopplas till alla Rittals TopTherm filterfläktar med EC-teknik och med luftkapacitet över 180 m³/h.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2013 uppgick till drygt 742 MSEK.

Göran Bjelk

Scandinavian Product Manager Climate Control Systemklimatisering 0431-44 26 74