Rittal TS 8 lyfter med snabbare montering

Rittal TS 8 lyfter med snabbare montering

Rittal presenterar en reviderad version av sitt globalt framgångsrika TS 8-skåpsystem. Förändringarna som gjorts möjliggör en snabbare montering av utrustning inne i skåpen.

– TS 8-skåpsystemet används inte minst för ställverk och styrutrustning. Tidsåtgången för monteringen är en konkurrensfaktor att räkna med för tillverkarna. De förbättringar som vi nu kommer med sparar var och en tid och därmed pengar, säger Per Magnusson, produktchef för inkapslingar och mekanik på Rittal Scandinavian.

Rittal är en av världens ledande systemleverantörer för kapslingar, kraftdistribution, klimatkontroll, IT-infrastruktur samt programvara och tjänster.

Det är en rad smarta idéer som Rittal nu släpper för en snabbare montering i sitt ledande skåpsystem.

Det börjar med de vertikala profilerna på skåpen. De har nu speciella stansmönster på 100 mm avstånd som tillåter enkel och snabb montering av enheter i rätt position. Montören behöver inte längre mäta för att hitta rätt höjd. De nya stansningarna kan även användas för att fästa utrustning med M8 självgängande skruvar utan att behöva borra.

Montageplåten kan nu lätt installeras i skåpet av en enda person. En ny typ av klämma säkerställer att montageplåten säkert hålls på plats. Detta innebär att montören har båda händerna fria för att ytterligare fästa montageplåten med skruv. I och med att montageplåten kan sättas upp snabbt och säkert utan verktyg kan den också flyttas utan problem.

Dörren har uppgraderats med TS 8 raster på insidan av dörren och tillåter nu mycket enklare montage av tillbehör och gör dörren till en fullständig monteringsyta. Detta sparar utrymme inne i skåpet och underlättar installationsarbetet.

Andra nya funktioner avser jordningen. Till exempel kan jordskruven nu fästas i montageplåten framifrån med en smart nyckelhålsöppning där jordskruven kan fästas på ett enkelt sätt.

Ytterligare en nyhet är den automatiska potentialutjämningen av panelerna. Vid montering pressar monteringselementen in i ytbeläggningen och skapar en ledande anslutning. Fördelar: Installationstiden förkortas, potentialutjämning uppnås alltid, och köp och efterföljande montering av jordkablar försvinner som arbetsmoment.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2011 uppgick till drygt 755 MSEK.