Världspremiär för helt standardiserad datorhall när Rittal öppnar på CeBIT 2013

Världspremiär för helt standardiserad datorhall när Rittal öppnar på CeBIT 2013

Dagens datorhallar erbjuder allt mer molnbaserade tjänster - platsoberoende och för en mängd enheter. Det finns en tydlig trend mot "Shareconomy", som är temat för årets CeBIT. Under denna mässa kommer Rittal att visa upp RiMatrix S - världens första lösning för standardiserade datorhallar – i monter E06 i hall 11. Företaget kommer också att presentera en rad nya och förbättrade produkter.

Molntjänster har blivit en väsentlig del av många människors liv - i form av sociala nätverk, plattformar för fotodelning och e-post. Användarna kan nu använda funktionerna överallt där informationen och apparna finns tillgängliga via en hel rad olika enheter, som läsplattor, smarta telefoner och datorer, samt LAN, WLAN och 3G.

Rittal är väl lämpade att möta detta paradigmskifte och den effekt den har på datorhallsoperatörer i hela världen. På CeBIT 2013 kommer Rittal att presentera sina end-to-end-lösningar för stora som små företag, bland annat IT-rack, kraftöverföring och klimatkontrollsystem, säkerhetslösningar, mjukvara och tjänster.

En världsnyhet på CeBIT
Rittals RiMatrix S är en standardiserad datorhall som öppnar helt nya möjligheter för IT-branschen. Den är ett tidsbesparande alternativ till skräddarsydda datorhallar. RiMatrix S erbjuder en uppsättning förkonfigurerade, helt kompatibla moduler med definierad strömförbrukning och med betygsatt effektivitet. Detta gör dem idealiska för små och medelstora företag, som drar nytta av korta ledtider och möjligheten att skräddarsy modulerna till en befintlig infrastruktur. RiMatrix S är ett väl samordnat system med rack, klimatövervakning, reservkraft, nätverk och övervakningsutrustning.

– Rittal är det första företaget som erbjuder en modulär och standardiserad datorhall i form av en enda, komplett lösning, säger Stefan Flodin, produktchef på Rittal Scandinavian för IT Infrastruktur & Service Management. Det gynnar våra kunder genom att minimera planering, korta både ledtider och installationstider, och påskynda idrifttagningen.

Tack vare standardiserade moduler och fullt kompatibla komponenter, har RiMatrix S anmärkningsvärt lågt PUE och är således energieffektivt.

Modulsafe nivå E för hög säkerhet
I många fall ligger den verkligt kritiska data som kräver totalt skydd på bara några enstaka system. Modulsafe Level E är perfekt för detta ändamål och kommer att presenteras på CeBIT 2013. Kapslingen skapar en komplett säkerhetslösningszon runt ett 19-tums rack, och håller praktiskt taget alla fysiska hot i schack. En viktig nyhet är användningen av Rittals nya TS IT serverrack i stället för TS 8.

Övervakningssystem
Smarta skyddsmekanismer, inklusive sensorer och programvara för övervakning, maximerar drifttiden. Innovationer som gör sin debut på CeBIT inkluderar smarta PDU strömfördelningsenheter och Computer Multi Control (CMC) III övervakningssystem. Rittals PDU omfattar en hel familj av enheter, från grundläggande till avancerade modeller, med strömmätningskapacitet för varje utgång. Denna prisvärda startprodukt är ett bra komplement till Rittals sedan länge etablerade modulära PSM sortiment.

Stor insyn i server-rummets miljö
Computer Multi Control (CMC) III samlar in en mängd statistik via ett intelligent bus-system, och gör resultaten tillgängliga för analys genom nätverksadministratörer. Men CMC III fungerar också självständigt – genom larm eller genom meddelanden till fördefinierade kontakter. Rittal erbjuder ett brett urval av sensorer för användning med CMC III. Dessa sträcker sig från IR inbrottsdetektorer, läckage- och brandvarnare till digitala in- och utgångar och sensorer för luftfuktighet och luftflöden.

Förbättrad klimatkontroll
Rittal har också gjort förbättringar av sina produkter för klimatkontroll. I synnerhet kommer företaget att visa upp en flexibel lösning som skapats speciellt för små och medelstora företag. LCP DX (Liquid Cooling Package direktexpansion) kan eliminera mellan 3 och 12 kW värme från effektförluster via ett integrerat kylaggregat och finns i två versioner (rackbaserat och rad-baserat), vilket gör det extremt mångsidigt. Utrustningen är idealisk för miljöer där endast ett fåtal komponenter kräver kylning och ett kylvattensystem skulle vara oöverkomligt dyrt.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2011 uppgick till drygt 755 MSEK.