Krymplings - Nytt album

Titel ”Första var Gratis”

Publikt datum : 5/5

Albumet.

När detta album började spelas in har vi nästan glömt, någon säger 2003 andra säger för en väldigt lång tid sedan. Det är till och med så att när arbetet återupptogs igen för några månader och materialet genomgicks så hittade gruppen en låt ingen kom ihåg att: Att den den spelats in eller vem som skrivit den.

Slutresultatet tycker vi att det var värt 14 års väntan för bandet är stolta, nöjda och förbannat malliga över att äntligen kunna låta dessa låtar släppas ut till allmänheten.

Ladda ner: https://www.dropbox.com/s/5tlzdmz64m39mm0/Krymplings%20-%20F%C3%B6rsta%20%C3%A4r%20gratis.zip?dl=0

TIDAL / WiMP http://listen.tidalhifi.com/album/73346400

iTunes / Apple Music https://itunes.apple.com/album/-/id1231397853

Spotify https://play.spotify.com/album/7utrdESLe6pfI451YBc00E

Albumet följs upp av en Sverigeturné.

Turné

5 Maj Linköping - Palatset

12 Maj Karlstad - Rock Bar

13 Maj Uppsala - William's Pub

17 Maj Stockholm - Kafé 44

18 Maj Östersjön - Close-up

20 Maj Göteborg - Sticky Fingers

25 Maj Malmö - KB

26 Maj Trollhättan - Backstage Bar

27 Maj Gävle - Rack n Roll

Historia

Under hösten 1993 kontaktar Curre Sandgren (låtskrivare och sångare i Coca Carola) fyra andra låtskrivare och sångare i band som kände varandra väldigt bra. Det var Micke ”Ulke” Johansson (Dia Psalma), Stefan ”Mongo” Enger (Köttgrottorna) Mart Hällgren (De Lyckliga Kompisarna) och Per Granberg (Charta 77). Helt förutsättningslöst påbörjades arbetet med det som i maj 1994 blev ”bandets” debutskiva.

Det som händer emellan start och släpp är det faktum att Birdnest / Beat Butchers banden i allmänhet och Dia Psalma i synnerhet börjar sälja tusentals skivor, i Dia Psalmas fall guldskiva med råge. Hastigt och lustigt hade dessa fem vänner inte bildat en ny grupp utan en ny ”supergrupp”. Alla inblandade var lika förvånade.

Skivan följdes upp med en lång Sverigeturné och efter det fortsatte bandmedlemmarna träffas i olika sammanhang och trots att man aldrig spruckit så ”återbildades” bandet med cirka 2 år mellanrum. 2003, tio år efter uppstarten, började bandet att spela in sitt andra album, ett album som det tagit fram tills idag att färdigställa.

Några av låtarna är redan släppta digitalt men förhoppningsvis till turnéstarten i Linköping den 5 maj kommer det att finnas ett helt album ute. För att fritt citera Frank Zappa: ”Livet är som en lång konsert, det är bara pausen mellan låtarna som ibland blir längre”. Krymplings är fortfarande Curre Sandgren (låtskrivare Coca Carola och Fabriken), Micke ”Ulke” Johansson (Dia Psalma), Stefan ”Mongo” Enger (Köttgrottorna), Mart Hällgren (De Lyckliga Kompisarna) och Per Granberg (Charta 77)

För intervjuer, kontakta Per Granberg: 0730 368514

• Konsert