RMP Musik presenterar The Bland - Ett band i världsklass

Våren 2009 träffades ett gäng gatumusikanter i Nya Zeeland. De bildade ett tillfälligt band och började spela på gatorna för fickpengar och för skojs skull. Efter veckor av intensivt spelande bröt de upp och for ifrån ön och varandra. Av en slump förenades de igen i Uppsala och bestämde sig då för att starta ett band tillsammans. I den fuktiga källaren i villan de hyrde spelade The Bland in sina första låtar. Medlemmarna kände en musikalisk kemi som var för bra för att slösa bort så de bestämde sig för att ta ett uppehåll i sina utbildningar för att ge musiken en chans.

The Blands musik är djupt influerad av musiken som gjordes på 60- och 70-talet. Bandet blandar låtskrivartekniker från artister som The Rolling Stones, Bob Dylan, Neil Young och The Band med ljudbilder från moderna akter som Fleet Foxes, Mumford & Sons och Edward Sharpe and The Magnetic Zeros. Med två EPs i bagaget och ett album på väg fyllt till bredden med högkvalitativa låtar är The Bland en av musiksveriges bäst bevarade hemligheter. Det som gör bandet unikt är deras förmåga att smälta samman gamla och nya influenser och förena dem med en underliggande känsla av svenskt vemod på ett sätt som känns välbekant men fortfarande nytt.

Lyssna här!