JC: Lee lanserar sin största kampanj någonsin – i samarbete med JC Jeans & Cloth

Den 28 mars lanserar denimikonen Lee kampanjen ”A Lee don’t lie”. Sverige är en nyckelmarknad för Lee och kommer vara startskottet för den europeiska kampanjen. Satsningen på Sverige är den största Lee gjort på länge och kampanjen kommer att synas bland annat i alla JC-butiker runt om i landet. Fotografen Terry Richardson har fotat kampanjen som frontar bland annat modellen Riley Keough.

Lee satsar stort på nyckelmarknade Sverige under 2011 och lanserar den europeiska kampanjen ”A Lee don’t lie” i slutet av mars. Kampanjen är ett manifest för ärlighet, integritet och den riktiga människan – något som kännetecknat Lee i 120 år.

– Sverige är vår främsta nyckelmarknad i Europa och därför satsar vi mer än vi någonsin gjort här. Lee gör kläder för riktiga människor och är fortfarande, efter 120 år, bäst på denimplagg för riktiga människor. Det är kärnan i kampanjen och därför kändes det självklart att samarbeta med vår kund JC under kampanjen. Deras kunder finns över hela landet och träffar rakt i målgruppen för kampanjen, säger Nicholai Stein, Nordic Marketing Manager, Lee.

Förutom traditionella fönsterkampanjer kommer Lee och JC Jeans & Clothes tillsammans att bjuda in konsumenter och branschen till gemensamma event och kampanjaktiviteter.

– JC är marknadsledande på jeans i Sverige och skall därför vara den självklara shoppingdestinationen för att hitta de absolut grymmaste jeansen. Därför är vi otroligt stolta över att kunna presentera ett unikt samarbete med Lee, en av våra största externa partners på JC Jeans & Clothes, säger Karl-Johan Bogefors, kreativ chef på JC Jeans & Clothes.

Kampanjen har fotats av den välkända fotografen Terry Richardson, som med sin unika stil och känsla lyckats fånga Lee på ett ärligt sätt. Kampanjen består av tre delar och visar Lee i olika skepnader, porträt- terat av tre olika karaktärer med starka personligheter.

– A Lee is washed with your sweat
– A Lee is you
– A Lee never ages

Kampanjen ”A Lee don’t lie” lanseras i mars 2011 över hela Europa och kommer att synas i reklam, på stan, på Facebook och i butik. I Sverige kommer kampanjen förutom JC, att synas på Solo, Carlings, Åhléns, The Store, Flying A & NK Street.

Byrå –
Satisfaction, Bryssel
Creative Director –
John Israel
Fotograf –
Terry Richardson*

För mer information, vänligen kontakta:
Nicholai Stein, Marketing Manager, VF Jeans Wear Scandinavia
070-794 44 50, nicholai_stein@vfc.com

Jennie Forsström, PR & Eventmanager, JC Jeans & Clothes
08-410 523 44, jennie.forsstrom@jc.rnb.se

För bilder och pressförfrågningar:
Adrienne.sandelin@jungrelations.com

JC Jeans & Clothes är marknadsledande på jeans och jeansrelaterat mode. På JC Jeans & Clothes ska tjejer och killar alltid hitta det bästa jeansmodet och ett brett utbud av marknadens ledande jeans varumärken.

JC Jeans & Clothes är en modekedja med närmare 170 butiker i Sverige, Norge och Finland. Drygt hälften av butikerna är franchisebutiker och resten ägs av RNB, Retail and Brands.

• Mode