Polarn O. Pyret laddar för terminsstarten hösten 2015!

Hösten kräver kläder efter väder och lager på lager-principen är en bra och beprövad metod då alla barn är olika rörliga och varma. Då väder och vind även snabbt kan växla är det bra att kunna ta på eller av ett lager. Polarn O. Pyret har i många år utvecklat och testar hela tiden nya smarta funktioner på sina ytterplagg. Reflexer i 360 grader för synlighet i mörker, avtagbara luvor för säkerheten, förböjda ärmar i jackan och på benen på skalplaggen gör att barnet blir rörligare. En smart ihopknäppslösning mellan skaljacka och fleecejacka som gör plagget användbart längre in i säsongen. Tejpade sömmar, vatten - och vindtäta material med hög slitstyrka är bara några av funktionerna som hjälper barnen att kunna leka ute i alla tänkbara väder.

- Vi satsar på att ta fram slitstarka material, hög kvalitet och skön passform som gör att våra kläder är lätta att leka och röra sig i och även håller att ärvas. Höstens ytterplaggsnyheter är inget undantag - funktioner som reflexer i 360 grader för synlighet i mörker, avtagbara luvor, tejpade sömmar, vattentäthet och hög slitstyrka är väldigt viktigt för oss och något som gör oss unika. Vi vill vara ytterklädesexperterna som ger allt för att barnen ska kunna leka ute i alla väder. Höstens ytterplagg kommer i klara höstfärger som gult, lila och turkost. En annan nyhet i höst är att vi tillsammans med skoföretaget Kavat utvecklat en stabil gummistövel med uttagbar strumpa som vi hoppas kommer bli en välkommen nykomling bland barn och föräldrarsäger Karina Lundell, Designchef på Polarn O. Pyret.

Polarn O. Pyrets checklista inför skol – och förskolestart:

Märkpenna: För att rätt plagg ska hamna på rätt barn.
Mockasiner/tofflor: Med mycket spring i benen är det bra med mockasiner/tofflor som minskar halkrisken inomhus.
Ullsockor: Har den fantastiska funktionen att värma även om ullen blir lite blöt.
Underställ: Polyester passar bäst för barn som rör sig mycket medan ull passar bättre för dem som rör sig mindre och behöver mer värme.
Vindfleece: Både andas och leder bort fukt. Perfekt inför höstens alla bravader.
Mössa: Bomull funkar bäst på tidig höst och vår. Komplettera gärna med en vindtät mössa till senhösten.
Ryggsäck: Att forsla extrakläder, matsäck eller gympakläderna i.
Skaljacka: Tål vatten och vind och andas. Kombinera med vindfleece för kallare dagar. Förböjda ärmar för bästa rörlighet och reflexer i 360 grader.
Skalbyxor: Med reglerbar midja för bästa passform.
Skalvantar:Vattentäta med extra höga skaft.
Galonkläder: När vattenpölar lockar gäller det att ha rätt utrustning för vattenlek.
Gummistövlar: Perfekt att kombinera med ullstrumpor för att hålla värmen. Nyhet för hösten är även stöveln framtagen tillsammans med Kavat med uttagbar innerstrumpa.

Polarn O. Pyret tipsar:

1. Klä barnen i lager på lager så att det lätt går att lägga till eller ta av om barnet känner sig för varm eller kall.
2. Köp rätt storlek från början så att barnet kan röra sig ordentligt. För långa byxor blir svåra att röra sig i och slits mot marken.
3. Titta på tvättlappen - köp inte kläder som måste tvättas separat om du vill spara tid och miljö.
4. Använd mera ullplagg. Ull håller värmen även om ullen blir blöt och håller på så sätt kroppen varm och torr.
5. Köp kläder som gör att barnet kan röra sig och leka obehindrat. Små funktioner som förböjda ärmar och ben, justerbar midja och ärmar samt sömmar som inte skaver gör passformen bättre.
6. Tvätta inte kläderna för ofta! Det sliter på miljön och plaggen. Ofta räcker det att vädra dem eller att torka av ytterkläderna med en trasa.
7: Komplettera skaljackan med en vindfleecejacka som går att knäppa ihop med jackan för ett perfekt lager till när det blir kallare ute. Eller var och en för sig tidig vår och höst.

Presskontakt: Louise Sillrén, Project Marketing Manager Sweden. Telefon: +46 768 87 20 51 E-post: louise.sillren@polarnopyret.rnb.se

Polarn O. Pyret är ett svenskt varumärke inom barnklädessegmentet och är kända för sin höga kvalitet, funktionalitet och unika design. Sedan starten 1976 och lanseringen av den klassiska randiga trikåkollektionen, har Polarn O. Pyret levt efter filosofin att barn behöver kläder som går att leka i. Kläder som låter barn vara barn. Polarn O. Pyret har i dagsläget drygt 135 butiker, varav 62 i Sverige, och har siktet inställt på fortsatt internationell expansion. Polarn O. Pyret expanderar internationellt i egen regi samt via Master Franchisetagare. Idag finns butiker i Sverige, Norge, Irland, Island, Estland, Lettland, Finland, USA, England, Skottland och Nederländerna. Vi säljer även via e-butik i Sverige i Europa och USA. Konceptet ägs av den börsnoterade koncernen RNB RETAIL AND BRANDS. För mer information se www.polarnopyret.se