RNB RETAIL AND BRANDS förvärvar Skandinaviskt Herr- och Dammode med verksamhet på NK i Göteborg

RNB RETAIL AND BRANDS AB har tecknat överenskommelse med Ljung & Ströby AB om att förvärva Skandinaviskt Herrmode AB och Skandinaviskt Dammode AB, som bedriver verksamhet på NK i Göteborg. Den verksamhet som förvärvas har det senaste året haft en omsättning på ca 104 Mkr med ett rörelseresultat om ca 7 Mkr. Från och med verksamhetsåret 2005/2006 kommer de förvärvade bolagens butiksytor att öka med ca 35 procent och kommer därefter sammanlagt att uppgå till ca 3.100 kvadratmeter. Tillträde beräknas ske den 1 december 2005. ”Förvärvet är ytterligare ett led i att utveckla vår distributionsplattform”, säger Mikael Solberg, VD och koncernchef för RNB RETAIL AND BRANDS AB. ”Vi bedömer att det här är ett såväl strategiskt som finansiellt attraktivt förvärv”, fortsätter Mikael Solberg. Köpeskillingen för förvärvet uppgår till 40 Mkr och skall erläggas genom utgivande av ett konvertibelt skuldebrev som löper utan ränta och förfaller den 22 december 2006. Konverteringskursen är 80 kronor, vilket motsvarar 500.000 nya aktier i RNB vid full konvertering. Synergieffekterna av förvärvet beräknas uppgå till minst 3 Mkr och bedöms få full effekt från räkenskapsåret 2005/2006. Styrelsen kommer att kalla till en extra bolagsstämma, som planeras till den 17 november 2005, för godkännande av affären. För ytterligare information, vänligen kontakta: Mikael Solberg, VD och koncernchef RNB RETAIL AND BRANDS Tfn: 08-670 95 95, 0708-18 44 40, e-post: mikael.solberg@rnb.se Göran Blomberg, CFO RNB RETAIL AND BRANDS Tfn: 08-670 95 99, 0733-97 95 99, e-post: goran.blomberg@rnb.se RNB RETAIL AND BRANDS AB består av verksamhetsområdena Polarn O. Pyret och RNB RETAIL. Polarn O. Pyret är ett varumärke för baby och barn. RNB RETAIL är en distributionsplattform för nationella och internationella varumärken.