RO-Gruppen bäst på att bygga budskap

RO-Gruppen bäst på att bygga budskap

Så löd rubriken när Arkitektkopia nyligen publicerade vinnaren av deras tävling ”Bäst skyltade arbetsplats 2016”.
Vi vill berätta för omgivningen vad som byggs och göra det med en tvist som drar till sig uppmärksamhet. I det här fallet kopplade vi vårt budskap till skolans värld och lekte med ämnen som svenska och matematik.

Med glimten i ögat visar RO-Gruppen på en engagerande skyltning, som omfattar de fyra parametrarna säkerhet, information, synlighet och innovation. När RO-Gruppen hörde talas om Arkitektkopias rikstäckande skylttävling, följde de sitt egna budskap “Challenge Accepted” och skickade in bidraget från Berghultsskolan i Floda. Det visade sig vara ett vinnande koncept.

Säkerheten i första rummet
I april 2016 startade RO-Gruppen om- och tillbyggnadsprojektet av Berghultsskolans lokaler, som skall stå färdigt till höstterminens start 2017.

– Att vara på en skola som är i full gång med aktiva och nyfikna barn är väldigt roligt men också en utmaning utöver det vanliga, säger Andreas Jaldevik, VD för RO-Gruppen. Säkerheten kommer alltid i första rummet för oss, men här blir det än tydligare hur viktig den är.

– När det gäller skyltning är den viktigaste faktorn tydlighet, säger Daniel Abrahamsson, arbetsledare på Berghultsskolan. Att man täcker allt, när det gäller såväl säkerhet som hänvisning och logistik. Men RO-Gruppens skyltning bygger också på att vara kommunikativ externt.

– Vi vill berätta för omgivningen vad som byggs och göra det med en tvist som drar till sig uppmärksamhet, säger Andreas. I det här fallet kopplade vi vårt budskap till skolans värld och lekte med ämnen som svenska och matematik. Det blir också en profilering av de som är på bygget. Vill man visa på sitt engagemang, då måste man orka göra det där lilla extra, avslutar Andreas. Och det var just idéhöjden som avgjorde vinsten. Att på ett genomtänkt och underhållande sätt kommunicera med den lokala allmänheten.

Så här löd motiveringen:

”RO-Gruppen har med glimten i ögat lyckats främja säkerheten och informationsspridningen, på och utanför byggarbetsplatsen, genom smart skyltning.”