RO-GRUPPEN BYGGER EXKLUSIVA LÄGENHETER OCH TURKISKT BAD PÅ SÖDERMALM I STOCKHOLM

Projektet innefattar ombyggnad av nedbrunna Västra Katarina skolas gamla gymnastiksal på attraktiva Södermalm. Där byggs det nu 16 lyxlägenheter med ett turkiskt bad (Hamam) på bottenplan.
Ordern är värd ca. 120 miljoner kronor och bygget ska stå klart våren 2019.

”Katarina Hamam” är ett samverkansprojekt mellan RO-Gruppen och Castella Fastigheter AB. Arkitekter är Arklab.

De 16 lyxlägenheterna på Östgötagatan på Södermalm i Stockholm har en ruin som utgångspunkt. 2003 totalförstördes Västra Katarina skolas gymnastikhall, som var Sveriges äldsta, i en brand. Kvar blev de yttre murarna och de har varit viktiga i gestaltningen av Hamamhuset. Kulturhistoriskt har det varit värdefullt att ta hand om gavlarna med sina stora fönster och karaktäristiska dekorationer.

Lägenheterna har sin entré från gården. De växlar i storlek, från 50-200 kvm. Förutom två rejäla loftvåningar med takterrasser och stora fönsterkupor sticker husets största lägenheter ut. De ska bli så kallade duplexlägenheter, ha två våningsplan och dubbel takhöjd.

- Vi tycker självklart att det är väldigt roligt och utmanande att få vara med i ett tidigt skede och visa vår kompetens och utveckla projektet. Detta är ett starkt besked på att RO-Gruppen utvecklats snabbt i Stockholm säger Patrik Blomberg, affärsområdeschef på RO-Gruppen Stockholm.

Stefan Demirian på Castella Fastigheter AB: ”Vi är väldigt nöjda med att ha RO-Gruppen som samarbetspartner i detta projekt. De är ett växande bolag med stabil bakgrund och står för nytänkande, engagemang och spetskunskap inom bostadsbyggnation.”

Lagerlings Fastighetsmäkleri kommer sälja de exklusiva och unika lägenheterna.

”Det här är en nivå vi inte sett tidigare i Stockholm och det kommer att kosta därefter. Det här blir de dyraste lägenheterna som har sålts på Södermalm men det är också avancerat och dyrt att bygga i det här gamla husskalet”, säger Richard Lagerling.

RO-Gruppen Stockholm
Patrik Blomberg, Affärsområdeschef