Flygbild Simonsland etapp2

RO-Gruppen bygger nästa etapp av Simonsland

När fastighetsägaren Kanico står inför att bygga etapp två på Simonsland föll valet på RO-Gruppen som byggpartner. Under en tvåårsperiod kommer 12 500 kvm industrilokal varsamt att byggas om till skola, kontor, gym och studentbostäder i toppläge.

2006 förvärvade Kanico det nedgångna textilindustriområdet på Simonsland i centrala Borås. Första etappen var att utveckla de 37 000 kvm stora fabrikslokalerna – från en sluten, sliten industrimiljö till en levande samlingspunkt i Borås innerstad. Idag huserar museum, näringsliv, högskola, restaurang, café och pub under samma tak.

När det nu är dags för andra etappen i utvecklingen av Simonsland, får RO-Gruppen förtroendet att förverkliga visionen.

Simonsland Etapp 2 – skola, kontor, studentbostäder och gym
Nybrohuset är den befintliga huvudbyggnad som är näst på tur att byggas om. Under en tvåårsperiod kommer 12 500 kvm att byggas om med varsam hand för att bevara husets industriella karaktär. Man kommer bland annat att göra plats för skola, ett modernt gym samt 2 000–3 000 kvm kontorslokaler. På taket byggs nya studentbostäder med ett attraktivt läge.

Ett prestigeprojekt för RO-Gruppen
RO-Gruppen har lång erfarenhet av att bygga om äldre byggnader. Det ställer krav på ett nära samarbete med beställaren. Något som Pär Jorstadius, vVD på RO-Gruppen, säger är en av byggföretagets främsta styrkor:

– Vi står inför ett riktigt häftigt projekt. Varje fastighet är unik med sina förutsättningar och utmaningar. Det ställer höga krav på engagemang, tydlig kommunikation och hårt arbete. Uppdraget innebär inte bara en påfyllnad av vår orderbok med knappt 200 miljoner kronor. För oss är det också enormt prestigefullt att få vara med och utveckla staden.

Kanico tror på det nya samarbetet
För Kanico föll valet på RO-Gruppen som partner, mycket på grund av byggföretagets stora engagemang.

– De har verkligen visat en tydlig vilja att göra något riktigt bra i det här projektet, säger Hanna Lassing från Kanico. Det finns en målsättning om att det ska vara högt i tak. Det förutsätter transparens, samverkan och engagemang för alla inblandade.

Inflyttning hösten 2018
Arbetet med projektet, som fått arbetsnamnet Simonsland Etapp 2 börjar omgående. Enligt plan ska skolan och övriga hyresgäster flytta i sina nya lokaler under hösten 2018.

För mer information:
Pär Jorstadius, vVD RO-Gruppen, tel 0702-09 66 30, par.jorstadius@ro-gruppen.se
Hanna Lassing, Kanico, tel 0704-94 26 35, hanna.lassing@kanico.se

Om RO-Gruppen:
Med cirka 150 anställda och ett brett nätverk av duktiga underentreprenörer är RO-Gruppen idag ett av Sveriges snabbast växande byggföretag inom entreprenad, byggservice, bostäder, konceptbyggnation och butiksetablering.

Om Kanico:
Kanico har funnits sedan 1999 och har fastigheter som stora passionen. Företaget förvaltar och utvecklar idag fastigheterna i Simonsland. Företaget drivs av att fylla gamla hus med nya verksamheter och att vara med och utveckla staden.