Andreas Nyman, Daniel Paterson, Annika Eriksson och Magnus Widing från RO-Gruppen tog emot priset till RO-Gruppen.

RO-Gruppen vinner priset som årets företagare i Borås 2017

RO-Gruppen vinner priset Årets företagare i Borås. Bolaget fick ta emot utmärkelsen på Näringslivsdagen på Åhaga idag.

Det blev RO-Gruppen som knep den hedersamma titeln som Företagarna står bakom i samarbete med SEB. Av 17 nomineringar stod det mellan tre finalister: Abri Borås rörinstallationer, RO-Gruppen och Låsteam Sverige.

Alla finalisterna hade mycket genomtänkta värdegrunder, målsättningar och bra relationer med sina kunder och medarbetare betonade Företagarnas ordförande i Borås, Frank Hallberg. Men RO-Gruppen var det företag som stod som segrare.

I talet betonade ordförande för Företagarna Frank Hallberg om företagets vision om att man ”bygger en bättre värld” och att man satsar både på sociala och ekonomiska värden, vågar gå emot strömmen i en konservativ bransch, där man samtidigt har ”fötterna på Jorden”. Pristagare är delägarna Andreas Jaldevik och Pär Jorstadius. De befann sig dock utomlands för att fira att företagets grundare, Lars Jorstadius, fyllde 70 år, men fyra andra medarbetare tog emot priset.

– Det är samtidigt en poäng med det, företagets framgångar beror ju på hela personalens arbete, förklarar Daniel Paterson, en av dem som tog emot priset på Näringslivsdagen på Åhaga.

När BT når VD Andreas Jaldevik förklarar han att de är mycket stolta över priset.

– Jag tycker motiveringen var mycket fin, att vi framför allt fokuserar på personalen.

Förutom Årets företagare i Borås har RO-Gruppen fått pris för Sveriges bästa arbetsplats och blivit Årets byggföretag i år.

– Ja, det är ju fantastiskt. De ekonomiska resultaten kommer också nu som ett resultat av satsningen på medarbetare och kunder, att man skapat en bra organisation.

Juryns motivering:
"Vågar sätta riktigt höga mål, går mot strömmen och drivs av utmaningar.
Fokus på personalen, hög etik, moral och värderingar har skapat en stark företagskultur.
2017 har man inte bara blivit valda till Sveriges bästa arbetsplats och Årets byggföretag i Sverige utan får som pricken över i:et även titulera sig som: Årets företagare Borås 2017.”