Nyhet -

Idrottsprofiler och Röda Korsets Ungdomsförbund uppmanar unga att bli proffs på sina rättigheter

Nu lanserar vi en film där idrottsprofilerna Anders Svensson, Lovisa Lindh, Anna Östling och Elin Rubensson lyfter Barnkonventionen tillsammans med unga spelare från Kållered SK. Vår satsning ”Är du med-spelare?” önskar att barnen själva blir proffs på sina rättigheter.

Igår den 20 november fyllde Barnkonventionen 27 år. Barnkonventionen gäller alla barn, överallt och hela tiden. Men många barn känner inte till sina rättigheter. Och många vuxna gör inte heller det. Vem ska då se till att barns rättigheter tillgodoses? I ”Är du en med-spelare?” får vi beviset för att de unga själva vet vad som behöver göras där de finns. De har viljan och svaren.

-Vi vill att de utifrån sin passion, som i det här fallet är idrott, ska få verktyg att förändra. Ger vi dem bollen så tar de den vidare, säger projektledare Isabel Expósito. Medarbetare Katarina Johansson Eiben fortsätter:

-Vi vill göra Barnkonventionen tillgänglig och gå från svåra ord till något som både barn och deras ledare kan känna att det är lätt att förverkliga i vardagen. Till exempel genom att fundera på hur de tar emot nya i sina lag eller träningsgrupper. Eller hur de stöttar varandra så att alla får utvecklas i sin takt.

”Är du med-spelare?” har hittills i år utbildat över 500 barn och 70 ledare i Västsverige och kommer under nästa år utvidga arbetet på fler orter.

Kort fakta om Röda Korsets Ungdomsförbunds ”Är du med-spelare?”

Satsning för att unga idrottare och deras ledare ska känna till Barnkonventionen och träna på att använda rättigheterna i praktiken. Tvåårigt projekt finansierat av Allmänna Arvsfonden i samarbete med Göteborgs- och Västergötlands Fotbollförbundsdistrikt.
Bygger på workshops som leds av Röda Korsets Ungdomsförbund.

• Mänskliga rättigheter

• barnkonventionen