Demonstration mot utvisningar och REVA på lördag!

På lördag klockan 15 anordnar Rädda Barnens Ungdomsförbund, Röda Korsets Ungdomsförbund och Ungdom mot Rasism en demonstration i Stockholm mot utvisningar samt mot det uppmärksammade projektet REVA. Intresset har varit stort, på Facebook är 5000 anmälda och 50.000 inbjudna, och talare allt ifrån Liberala Ungdomsförbundet till Vänsterpartiet och Flyktingsgruppernas Riksråd är klara.

– Vi ville skapa en bred plattform för förändring av migrationspolitiken, säger Sara Thiringer från Rädda Barnens Ungdomsförbund. Många av utvisningarna strider mot barnkonventionen, och principen om barnets bästa respekteras alldeles för sällan. Det vill vi ändra på.

Demonstrationen äger rum i Kungsträdgården och talen hålls från stora scenen. Dagen kommer förhoppningsvis att fungera som ett startskott för ännu mer arbete och motstånd mot REVA och utvisningshetsen.

– Beslutet att även papperslösa barn ska få gå i skolan blir i verkligheten meningslöst när barnen inte vågar gå dit av rädsla, säger Hala Mohammed från Röda Korsets Ungdomsförbund.

– REVA-projektet stärker bilden av att det finns en rätt att befinna sig i Sverige som hänger ihop med ens utseende, säger Anton Landehag från Ungdom Mot Rasism. Det är fullständigt oacceptabelt.
Talarna på lördag kommer från: Flyktinggruppernas Riksråd, Liberala Ungdomsförbundet, Miljöpartiet, Megafonen, Vänsterpartiet, Kristna Freds, Feministiskt Initiativ, Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa, RFSL Ungdom och S-studenter.

Presskontakt:

Hala Mohammed 070-311 49 45