En känsla av obehag på Järntorget

Röda Korsets Ungdomsförbund jobbar med att öka förståelsen för vad det innebär att vara på flykt. Medlemmarna agerar aktivt mot fördomar i samhället och har genom ett rollspel under året nått skolor i hela landet.

Idag mellan kl 14.30-16.00 på Järntorget ställs förbipasserande inför några av de dilemman människor på flykt ställs inför.

-          Rollspelet är en upplevelse som kan öppna människors ögon för de fruktansvärda dilemman och öden som flyktingar upplever. Det tror jag är viktigt för att Sverige ska fortsätta vara ett öppet samhälle som ställer upp för humanitet, säger Martina Anlér, ordförande för Röda Korsets Ungdomsförbund.

Testa på rollspelet

Prova rollspelet och bekanta dig med Röda Korsets Ungdomsförbund. Kom till Järntorget idag mellan14:30 och 16:00.

Fakta om rollspelet:

På Flykt är ett rollspel framtaget för att beröra, skapa diskussion och väcka tankar kring hur det kan vara att vara på flykt. Genom det upplevelsebaserade upplägget vill vi omvandla komplicerade ämnesområden till frågor som är pedagogiska och lätta att sätta sig in i för alla inblandade. Vi vill förse deltagarna med konkreta erfarenheter, för att därigenom skapa ett samband mellan teori och praktik och på så vis öka förståelse och kunskap.

Kontaktuppgifter

Martina Anlér, förbundsordförande Röda Korsets Ungdomsförbund, 070 – 311 49 45 martina.anler@redcross.se

Elias Holm, pressansvarig Röda Korsets Ungdomsförbund, 070 - 266 49 42 elias.holm@redcross.se