Hala Mohammed får förtroende att som förbundsordförande leda Röda Korsets Ungdomsförbund ytterligare ett år

På Röda Korsets Ungdomsförbunds riksårsmöte, som hölls på Folkets Hus i Malmö i helgen, fick Hala Mohammed nytt förtroende att som förbundsordförande leda organisationen ett år till.

Antalet konflikter i världen ökar och alltfler människor är på flykt. Förra året sökte 35369 ensamkommande barn och unga asyl i Sverige. Samtidigt ser vi hur fler och fler länder skärper sin asyllagstiftning och sina gränser mot omvärlden. I sitt inledningstal på Riksårsmötet lyfte Hala Mohammed det otroligt starka engagemang som frivilliga visar och pekade på hur viktigt det är att vår röst hörs och att våra verksamheter finns i samhället just nu. Ökad social trygghet för barn och unga och många fler verksamheter för och med ensamkommande och nyanlända barn och unga står i fokus för arbetet det kommande året.

- Röda Korsets Ungdomsförbund behövs mer än någonsin i samhället och det är en ära att få fortsatt förtroende att leda det arbete som vi har framför oss, säger Hala Mohammed. Under året kommer vi bland annat fortsätta intensifiera vårt arbete för och med ensamkommande och nyanlända barn och unga. Vi planerar att starta 30 nya kompisgrupper och 10 nya läxhjälpsgrupper. Just nu ser vi även ett historiskt skifte i svensk flyktingpolitik. Riksdagen är i färd med att införa några av de tuffaste asylreglerna i hela EU. Förutom alla fantastiska verksamheter som vi bedriver för bland annat nyanlända barn och ungdomar är vår roll även att påtala konsekvenserna av politiken som bedrivs.

Årsmötet valde även 6 nya styrelseledamöter. De nyinvalda är: Vera Carlbaum-Wrennmark, Irma Nilsson, Darin Muhieddine, Helen Drott, Ibtihal Al Aloul och Julia Hagström. Linnea Johansson blev omvald och Linus Hagander sitter kvar på det tvååriga mandat han valdes till på förra Riksårsmötet. Totalt består styrelsen av 9 personer.

Om Hala Mohammed

Hala Mohammed valdes som förbundsordförande för Röda Korsets Ungdomsförbund 2012 och är sedan 2015 även vice ordförande i moderorganisationen Röda Korset.

Hala Mohammed växte upp i Hudiksvall. Hennes engagemang började i Malmö 2006 då hon blev frivillig i en verksamhet för barn och ungdomar på en flyktingförläggning. 2009 blev hon ordförande i Röda Korsets Ungdomsförbund i Malmö.

Senast nu i maj kom hon på plats 23 när Ledarna, Sveriges chefsorganisation, listar landets 75 främsta unga kvinnliga chefer som gör skillnad och visar på värdet av ett bra ledarskap. Hala Mohammed har studerat kandidatprogrammet IMER- Internationell Migration och etniska relationer på Malmö Högskola. Hon sitter också i styrelsen för Rättviseförmedlingen och valdes i maj till vice ordförande i European Youth Cooperation Committé som leder ett nätverk av unga ledare från nationella rödakors- och rödahalvmåne-föreningar i Europa och Centralasien.

• Mänskliga rättigheter

• hala mohammed
  • humanitär migration

• Skåne

Röda Korsets Ungdomsförbund är det unga Röda Korset i Sverige. Vi engagerar barn och ungdomar upp till 30 år och arbetar för social trygghet för alla barn och unga och en humanitär migration. Organisationen är partipolitiskt och religiöst obunden.

Vi samlar fler än 7000 medlemmar och ett stort antal frivilliga i olika verksamheter. Vi har 21 lokalföreningar och drygt 1000 frivilliga från Malmö i söder till Luleå i norr. Det här är våra kärnverksamheter:

Kompisgrupper: I våra Kompisgrupper gör vi roliga saker tillsammans med ensamkommande barn och unga. För att starten i Sverige ska bli lite lättare.
Rollspelet På Flykt: Genom Rollspelet På Flykt motverkar vi främlingsfientlighet genom att öka förståelsen för vad det innebär att vara på flykt.
Jourhavande Kompis: Jourhavande Kompis är en anonym chattjour som barn och unga upp till 25 år kan vända sig till för att snacka om precis vad som helst.
Frukostklubben: Våra frukostklubbar ger skolelever möjlighet till bättre frukostvanor för att därmed öka deras koncentration och prestationsförmåga i skolan. Samtidigt blir frukosten en stund av lugn och ro innan skoldagen börjar.
Läxhjälpen: Läxhjälpen är gratis och öppen för alla. För att alla barn ska ha samma chans att klara skolan. Vi finns på skolor, bibliotek och på boenden för ensamkommande.

Röda Korsets Ungdomsförbund är en del av den globala rödakorsrörelsen som finns i nästan hela världen, med 190 föreningar i lika många länder. Vårt mål är att lindra och förhindra mänskligt lidande, oavsett vem det drabbar och hur det uppstår.