Jourhavande Kompis öppen igen

I kväll kan alla upp till 25 år som behöver någon att prata med återigen vända sig till Jourhavande kompis. Nu har säkerhet och rutiner setts över och vi är redo att öppna chattjouren.

Förra veckan uppmärksammades vi på att det fanns säkerhetsbrister i chattjouren Jourhavande Kompis. För säkerhets skull stängde vi ned chatten tillfälligt för att få möjlighet att åtgärda problemet.

Chattleverantören täppte direkt till den säkerhetslucka som hade upptäckts och de har också gjort en större översyn av sina sidor för att se till att det inte finns andra luckor. Det finns inga tecken på att något som skrivits i chatten har spridits eller har lästs av någon annan. Samtidigt har vi på Jourhavande Kompis passat på att se över våra rutiner, allt för att alla ska känna sig trygga när de chattar med oss.

– Vi är glada att kunna öppna igen för vi vet hur viktigt det är att vi finns för unga som behöver någon att prata med! Alla som chattar med oss kan känna sig trygga med att de är anonyma, säger Hala Mohammed, förbundsordförande för Röda Korsets Ungdomsförbund.

Från och med klockan 18 ikväll kan alla upp till 25 år höra av sig till chattjouren Jourhavande Kompis, som bemannas av frivilliga från Röda Korsets Ungdomsförbund. Det är den som hör av sig till oss som bestämmer vad den vill prata om. Allt fler hör av sig till jouren. Förra året tog vi emot tusen samtal fler än året innan och totalt chattade våra frivilliga i över 4500 timmar med unga som behövde någon att prata med.

– Många unga idag mår inte bra. Vi finns här för alla barn och unga och är en kompis som lyssnar när de har det svårt. Att allt fler hör av sig till Jourhavande Kompis visar att vi behövs, säger Hala Mohammed.

• Barn, ungdom

Om Jourhavande Kompis

Jourhavande kompis är chattjouren för alla upp till 25 år. Du som chattar är anonym och det är du som bestämmer vad du vill prata om. Hit kan du vända dig för att snacka om precis vad som helst. Jourhavande Kompis drivs av Röda Korsets Ungdomsförbund och bemannas av frivilliga. Vi finns här för att lyssna och vara ett stöd för dig. Vi är själva unga och inga experter – psykologer eller terapeuter.

Förra året tog Jourhavande Kompis emot 3 731 samtal, jämfört med 2 809 året innan. Totalt chattade våra frivilliga förra året i över 4500 timmar med unga som behövde någon att prata med. Vi hade öppet 270 dagar, vilket är 21 fler dagar än 2013.

Tove Kopperdal

Presskontakt Förbundsordförande 08-4524885