Jourhavande Kompis tillfälligt stängd

Som går att läsa i en artikel i Dagens Nyheter idag, har det funnits en säkerhetslucka hos vår leverantör för chattjouren Jourhavande Kompis. Säkerhetsluckan innebär att någon skulle kunna hacka sig in i databasen och ta del av chattloggar. Det har också funnits brister gällande hur lösenord lagras, något som skulle kunna innebär att en person som hackar databasen kan komma åt dem.

Det finns inget som tyder på att information från chattar som gjorts inom Jourhavande Kompis har spridits eller ligger ute på nätet. På vår chatt har man aldrig behövt registrera sig genom att skapa ett inlogg för att chatta och inga e-postadresser eller IP-nummer som skulle kunna identifiera användaren har lagrats. De som chattar behöver heller aldrig uppge sitt namn och chattar alltså anonymt.

– Vi ser väldigt allvarligt på att det funnits säkerhetsbrister inom Jourhavande Kompis. Det är jätteviktigt för oss att alla som vänder sig till vår chattjour ska känna sig helt trygga i att de är anonyma och att tjänsten är säker. Det är bra att den här säkerhetsbristen nu uppmärksammats så att vi nu kan vidta de åtgärder som krävs för att se till att unga kan chatta säkert med Jourhavande Kompis, säger Hala Mohammed förbundsordförande på Röda Korsets Ungdomsförbund.

När vi uppmärksammades på säkerhetsbristerna tog vi genast kontakt med leverantören för att höra vilka åtgärder de gör. Enligt den information vi har fått från dem är det säkerhetshål, den SQL-injection, som påtalades tilltäppt. Samtliga chattloggar har raderats och inga loggar kommer heller att sparas framöver. Ett externt säkerhetsföretag har kopplats in och ska utföra penetrationstester för att kontrollera säkerheten framöver. De kommer också ställa högre krav på lösenordshanteringen framöver.

Alla som hör av sig till vår chattjour ska kunna lita på att de kan vara anonyma och att det inte ska vara möjligt att hacka sig in i chattjouren. För att få tid att se över säkerheten och säkerställa att Jourhavande Kompis möter de krav vi ställer på säkerheten har vi beslutat att släcka ner chatten under några dagar. Vi hoppas kunna öppna chattjouren igen så snart som möjligt.

Om Jourhavande kompis

Jourhavande kompis är chattjouren för alla upp till 25 år. Du som chattar är anonym och det är du som bestämmer vad du vill prata om. Hit kan du vända dig för att snacka om precis vad som helst. Jourhavande Kompis drivs av Röda Korsets Ungdomsförbund och bemannas av frivilliga. Vi finns här för att lyssna och vara ett stöd för dig. Vi är själva unga och inga experter – psykologer eller terapeuter.

Emma Stark, kommunikatör