På lördag manifesterar unga för kärlek och respekt

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 19:10 CEST

I helgen pågår Röda Korsets Ungdomsförbunds riksårsmöte i Umeå. Unga engagerade från hela landet samlas för att visa att det finns en motkraft till rädsla, hat och främlingsfientlighet. På lördag mellan 20.00 och 21.00 hålls en manifestation med musik, tal och poetry slam för att visa hela Umeå att vi tillsammans kan förändra världen omkring oss.

-  Alla som vill visa att världen behöver mer kärlek och respekt är välkomna till manifestationen - gamla som unga, säger ordförande Hala Mohammed.

Manifestationen blir ett tillfälle att samlas och visa kraften i att tillsammans jobba för en medmänskligare värld.

-  Vi har tröttnat på att se på och ser därför till att vara en del av lösningen istället. I Röda Korsets Ungdomsförbund besöker vi bland annat unga som väntar på asylbesked, håller i läxhjälpsgrupper och ställer upp genom Jourhavande kompis där man kan chatta med oss när man behöver någon som lyssnar. Vi är unga som jobbar för och med andra unga, tillägger ordförande Hala Mohammed.

Under manifestationen kommer umeåartisterna Malin Frimodig och Untitled att spela och hela evenemanget är gratis.

Kontaktuppgifter

Hala Mohammed, förbundsordförande Röda Korsets Ungdomsförbund, 070-311 49 45 hala.mohammed@redcross.se

Röda Korsets Ungdomsförbund är det unga Röda Korset i Sverige. Röda Korsets Ungdomsförbund ställer upp för barn och unga och arbetar för att förhindra och lindra mänskligt lidande. Vi har 1300 frivilliga i över 120 verksamheter som dagligen hjälper utsatta barn och unga runt om i landet.

Kommentarer (0)