Trötta på dålig sexundervisning – Röda Korsets Ungdomsförbund arrangerar egen

Nu tar Röda Korsets Ungdomsförbund saken i egna händer. Under en heldag på Kägelbanan i Stockholm arrangerar man sex- och samlevnadsföreläsningar för lärare, elever och alla som vill lyssna.

Kunskapen om könssjukdomar är dokumenterat låg bland Sveriges ungdomar och uppfattningar som att hiv smittar via kyssar eller att det syns på en person att den bär på viruset är vanligt förekommande, det visar socialstyrelsens rapport "hiv och aids i Sverige".

Samtidigt slår åtskilliga internationella rapporter fast att det är i grundskolan som man har störst möjlighet att förbättra ungdomars riskbeteende. Enligt Socialstyrelsens rapport, Ungdomars Sexuella Hälsa 2007, kan ungdomars sexuella hälsa direkt härledas till hur väl utbildade de är i ämnet. Trots det får endast 6 procent av Sveriges lärarstudenter utbildning i Sex- & samlevnad och ämnet finns inte med som en obligatorisk del av läroplanen i vare sig grund- eller gymnasieskolan.

Under det gångna året har Röda Korsets Ungdomsförbund arbetat för att uppmärksamma bristen på sexundervisning i skolorna. Med hjälp från RFSL Sthlm, RFSU Sthlm, Svenska Röda Korset och Noaks Ark intar Röda Korsets Ungdomsförbund Kägelbanan på Mosebacke för en heldag på temat hiv och aids, sexualitet och lust.

Dagen innehåller föreläsningar och workshops, den avslutas med en konsert där kända artister från vitt skilda genrer uppträder. De som ställer upp i kampen mot hiv och aids är: Lasse Lindh, Emilia, Molotov Jive, Montys Loco, Hani och Hammarin & Robin. Alla artister ställer upp ideellt och intäkterna går oavkortat till Röda Korsets arbete mot hiv och aids.

För mer information, kontakta kommunikationsansvarig Simon Brouwers på Röda Korsets Ungdomsförbund, 0702-664942 eller simon.brouwers@redcross.se

Röda Korsets Ungdomsförbund

Schema

12:00-12:15 RKUF:s ordförande Marika Bystedt inleder dagen

12:15-13:45 Vad är hiv och aids? Marie Hedlund från Noaks Ark berättar.

13:45-14:15 Fikarast

14:15-16:00 Fittfakta & Kuk-kunskap, RFSU Sthlm snackar sex.

16:00-16:15 Rast

16:15-17:15 Att vara smittad! Joakim, 27 år, berättar hur det är att leva med hiv.

17:15-17:30 Rast

17:30-18:15 RFSL Sthlm pratar om oralsex.