Röda Korset kommenterar artikel i Aftonbladet

Aftonbladet skriver i en artikel att generalsekreterare Christer Zettergren haft en Jaguar som tjänstebil. Kontraktet avslutades emellertid för en tid sedan efter intern kritik från såväl fack som medarbetare. Christer Zettergren kommenterar. Hur känns det idag? - Det är naturligtvis jättetråkigt och jag beklagar verkligen att mitt tidigare val av tjänstebil kan ha skadat organisationen. Varför valde du en Jaguar? - Jag har ett stort motorintresse och valde helt enkelt utifrån det. Dessutom var den bilen billigare än andra mellanklassbilar, vilket jag bedömde som fördelaktigt för organisationen. Hur ser du på det valet idag? - Det var fel. Jag önskar att jag hade insett vilka känslor valet av bil skulle väcka i organisationen. Efter diskussion med facket och synpunkter från medarbetare har jag för en tid sedan avbrutit kontraktet. Ordförande Anders Milton förklarar varför generalsekreteraren behöver tjänstebil: - Christer Zettergren har en tjänstebil därför att han måste resa mycket i jobbet. Kostnaden för tjänstebilen dras på hans lön, vilket gör att det inte kostar något extra för Röda Korset. Det är viktigt att framhålla. Hur ser du på Christer Zettergrens val av bilmärke? - Christer Zettergren har ett stort motorintresse och ville ha en Jaguar, men en modell som ligger i mellanprisklassen. Därför accepterade jag hans val. Jag tänkte inte heller på den laddning som namnet Jaguar har. Nu är kontraktet brutet och frågan löst.