Rörvikshus byggde ÅRETS HUS 2016

Hustillverkaren Rörvikshus har vunnit Sveriges största hustävling ÅRETS HUS 2016.

Rörvikshus har varit i final de två senaste åren, så tredje gången gillt vann Rörvikshus.

Huset är framtaget i nära samarbete mellan byggherren och arkitekten och är anpassat efter tomtens förutsättningar.

För tomten där skogen går över i en brant bergssluttning ner mot sjön har arkitekt Jonne Johansson ritat ett dramatiskt fritidshus. Huset ligger precis på bergskammen så trädäcket hänger över stupet. Huset är uppdelat i två delar; glashuset och trähuset. Mot utsikten ligger glashuset, husets stora rum, kök-allrum, med härlig rymd, obegränsad utsikt och flödande ljus. Mot skogen ligger trähuset som rygg och komplement. Här ligger sovrummen, entrén, bad och tvätt. Fönstren i trähuset har normal storlek men former som förstärker rummens karaktär och sitter så de fångar in utsikten. En spiraltrappa i stora rummet leder upp till övre allrummet. Det böjda taket är mjukt och skyddande och ger högt sittande fönster. Utanför allrummet ligger balkongen med husets bästa utsikt. För att inte förta glashusets känsla ansluter balkongen direkt mot glaspartierna.

Husets material samspelar med tomten utan att kräva mycket underhåll. Det välvda plåttaket, fönstren och trädäcket tar upp stenhällarnas gråskala. Träfasaden i lärkträ samspelar med trädens stammar och glashusets sedumtak samspelar med skogsmarken.

Ett sådant här hus kräver väl utförda detaljer för att komma till sin rätt. Rörvikshus antog utmaningen att kombinera fabrikstillverkning med speciallösningar.

• hustillverkare
  • arkitektritade hus
  • bygga hus
  • hus
  • ny bostad
  • drömhus

Rörvikshus är en hustillverkare mitt i Småland med fokus på arkitektritade hus. Vi har starka hantverkstraditioner och stor erfarenhet av att bygga personliga och förstklassiga hem.