Barnäktenskap kan vara tvångsäktenskap

I Sverige är barnäktenskap förbjudna. Ändå har 55 minderåriga som vill gifta sig fått dispens sedan millennieskiftet, enligt en sammanställning som tidningen Metro har gjort. Av dessa har nästan hälften beviljats i Västra Götaland och Örebro, medan andra län inte tillåtit något barngifte alls. – Det är oroväckande att så många har fått dispens, och att man uppenbarligen resonerar så olika i olika län när man bedömer sådana här frågor, säger Roks ordförande Lina Ploug. Så ska det inte vara, då är rättssäkerheten satt ur spel. – Kvinnojourerna rapporterar ofta om en markant ökning av stödsökande unga kvinnor under våren och försommaren. Dessa unga kvinnor befarar att familjens sommarresa utomlands kommer att innebära giftermål mot deras vilja. Jag känner en stark oro för att en del av de beviljade dispenserna kan ha använts för att arrangera tvångsäktenskap, säger Lina Ploug. Kontakt: Lina Ploug, ordförande i Roks Tel: 0730-23 47 91 E-post: lina.ploug@roks.se Ingetora Gumbel, pressekreterare Tel: 070-552 99 49 E-post: pressek@roks.se Roks Hornsgatan 66, 1 tr 118 21 Stockholm 08-442 99 30 Fax: 08-612 73 25

• Sociala frågor