Filmtime: Roks presenterar Att göra motstånd

Varje kvinna som lever med en man som slår henne gör på ett eller annat sätt motstånd. Kanske spottar hon i hans mat när han inte ser. Kanske vägrar hon att se honom i ögonen. Kanske smygröker hon fastän hon vet att han hatar lukten av rök. Att göra motstånd – även i det lilla – är en överlevnadsstrategi.

Om detta handlar Roks nya spelfilm Att göra motstånd.

Den rykande färska filmen skickas nu ut till över kvinno- och tjejjourer över hela landet. Tanken är att jourerna ska använda filmen när de undervisar och föreläser om mäns våld mot kvinnor för tex nya jourkvinnor och jourtjejer, myndigheter, organisationer och politiker. Efter att man sett den ca 30 minuter långa filmen kan man med fördel diskutera innehållet och den sk normaliseringsprocessen, alltså hur våldet med tiden blir normalt och en del av vardagen för många kvinnor.

– Vi är stolta och glada över den nya filmen som går rakt in i hjärtat och får ögonen att tåras av sorg och medkänsla för den drabbade kvinnan. Det som gör filmen så stark är att den är helt och hållet baserad på autentiska historier från kvinnor som varit utsatta för mäns våld. Inte en enda scen i filmen är påhittad, säger Roks ordförande Zozan Inci.

År 2001 kom filmen Vexator – Himmel till helvete, också producerad av Roks. Att göra motstånd handlar även den om makt, kontroll och misshandel och är ett starkt familjedrama som väcker många känslor. Filmen är fritt återgiven efter verkliga händelser. I båda filmerna beskrivs det som vanligtvis kallas för våldets normaliseringsprocess, ett uttryck myntat av Eva Lundgren, professor i sociologi.

Att göra motstånd finns att beställa på roks.se och i priset (100 kr) ingår även en folder med information om normaliseringsprocessen och förslag på frågor att använda i diskussioner efter att man sett filmen.

• roks
  • att göra motstånd