Kvinnotryck om kvinnors knog

Roks tidning Kvinnotryck har kommit med ett nytt nummer med temat arbete. Kvinnotryck vänder och vrider på kvinnors slit och knog, gratisarbetet som inte räknas men som alla räknar med och det fackliga kravet att arbeta MER, istället för mindre. Kvinnotryck har också intervjuat Cissi Wallin om sexuella övergrepp och trakasserier i arbetslivet - och hur kvinnor riskerar karriären när de avslöjar mäns svinerier.

- Jag tycker att det är en revolution. Det är som att något gått sönder och måste raseras för att kunna byggas upp igen. För första gången har fokus hamnat på rätt ställe. Skammen flyttas från oss som utsätts till männen. massor av män sitter och är rädda för att avslöjas nu. Det finns ett före och ett efter #Metoo - äntligen blir det konsekvenser, ett maktskifte, säger Cissi Wallin i intervjun med Linnea Bruno.

"Bakom de alarmerande sjukskrivningstalen står kvinnor, bakom ökningen av utmattningssyndrom står kvinnor, och bakom de flesta karriärer står en kvinna och torkar skit. Förr spändes kvinnan framför plogen om oxen dog. Idag springer kvinnor in i väggar." skriver redaktör Unni Drougge i ledaren.

Samtidigt som många kvinnor går ner i tid för att ens orka ett helt arbetsliv så kräver Kommunal heltid som norm. Kvinnotryck har intervjuat forskaren som anser att heltid är en kvinnofälla.

- Jag tycker att vi behöver kräva rätten att arbeta mindre, snarare än mer, säger Maria Carbin, lektor vid Umeå centrum för genusstudier.

• kvinnors arbete
  • kvinnotryck