Roks 10 krav inför valet 2018

Roks politiska krav inför valet 2018

Valet närmar sig med stormsteg och Roks har skickat ut en valundersökning till riksdagskvinnor från alla partier vi samarbetar med (alla utom SD). Med åtta viktiga feministiska valfrågor tar vi temperaturen på riksdagskvinnornas engagemang mot mäns våld mot kvinnor.
Vi kommer att publicera resultatet av undersökningen på vår hemsida.
Men här är Roks politiska krav!

10 punkter som vi hoppas att våra riksdagskvinnor tar fasta på.

• Skyddade boenden ska inte vara en marknad för vinster. (Läs vår ­debattartikel om upphandlingar av skyddade boenden.)
  • Kvinnojourernas boenden är mer än en sängplats och ett lås – värdera de samlade insatser som jourkvinnor ger till ­stödsökande kvinnor och barn.
  • Uppmärksamma tjejers särskilda våldsutsatthet, i synnerhet för mäns sexuella våld.
  • Tillgänglig och samordnad vård, och stöd ska finnas för tjejer som utsatts för sexuellt våld och som utnyttjats i prostitution.
  • Att barnets rätt att skyddas mot våld alltid bör gå före vårdnads­havarens rätt till barnet. Barn ska slippa påtvingat umgänge med en våldsam förälder. (Läs mer i vår rapport ”Våld och vårdnad”)
  • Kvinnor som flyr våld ska få en ny bostad.
  • Utbilda hela rättskedjan om kön och våld – inför sann kvinnofrid under mandatperioden.
  • Se och värdera kvinnojours- och tjejjoursrörelsens ­betydelse som röstbärare i samhället, för tjejers och kvinnors ­rättigheter.
  • Långsiktig finansiering av kvinnojourernas och tjejjourernas ­verksamheter.
  • Riktade medel för att tillgängliggöra kvinnojourernas och ­tjejjourernas lokaler och verksamheter för kvinnor och tjejer med funktionsnedsättning.