Roks arrangerar utbildning i hot- och riskbedömning

Den här veckan samlas 40 deltagare från 9 europeiska länder i Stockholm för att bli utbildare i hot- och riskbedömning. Konferensen arrangeras inom ramen för EU-projektet Protect II, av Roks tillsammans med Wave, Women Against Violence Europe.

- Det känns roligt och viktigt att Roks är värd för den här konferensen. Bara i år har vi sett flera fall där ansvariga myndigheter inte har gjort ordentliga hot- och riskbedömningar, och som har slutat med att kvinnor mördats. Så det är ett livsviktigt ämne, säger Roks ordförande Angela Beausang.

Deltagarna är jourkvinnor, poliser och kvinnofridssamordnare. Syftet med utbildningen är att de ska bli utbildare i hot- och riskbedömning i sina hemländer, och skapa forum för samarbeten mellan myndigheter och organisationer som arbetar med att skydda kvinnor och barn.

- Det krävs samarbete mellan alla berörda instanser för att vi ska kunna skydda de här kvinnorna och barnen, säger Angela Beausang.

Roks och Waves förhoppning är att konferensen ska leda till att deltagarna hittar ett gemensamt sätt att prata om och förhålla sig till riskfaktorer, och till handlingsplaner som kan inleda arbete mot bättre samarbeten kring hot- och riskbedömningar i deltagarländerna.

Läs mer i det bifogade pressmeddelandet.

För frågor och kommentarer, kontakta:
Angela Beausang, ordförande i Roks:

Anna Holmqvist, pressekreterare:
anna.holmqvist@roks.se

• Jämställdhet

• internationellt arbete

Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige, Roks, är den största medlemsorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i vårt land. Omkring 100 jourer ger stöd och skydd åt våldsutsatta kvinnor, tjejer och barn. Roks uppgift är att tillvarata jourernas gemensamma intressen och stötta dem i deras viktiga arbete. Roks har även ett opinionsbildande syfte, och arbetar utåtriktat med att synliggöra den verklighet som våra jourer möter.