Vad vill jämställdhetsministern göra för våldsutsatta kvinnor och barn?

I senaste numret av Kvinnotryck (nr 1/2019) intervjuas jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) om sin syn på makt. Vad kan hon göra för tjejer kvinnor och barn i skuggan av mäns våld? Feministen, forskaren och författaren Carin Holmberg har intervjuat ministern.

Dessutom tar vi ett grepp på den mörklagda historien om en våldtäkt i Västerås, där tvåbarnsmamman Jenny Örn anmälde en polis för våldtäkt – men blev själv åtalad.

Mer i årets första nummer av Kvinnotryck:

Konstnären Saadia Hussain om varför makten ska delas – inte ägas.

Kulturskribenten Kate Maltby i Storbritannien sextrakasserades av en hög manlig politiker. När hon skrev om det blev hon utfryst och kunde inte jobba på ett år.

Roks ordförande om varför gärningsmän får bikta sig, men de våldsutsatta måste legga sig.

Kvinnotryck har även besökt Tranås, där kvinnojouren Helga betraktas som lite ”farlig.

P.S Vill du delta i vårt release-event måndag 8 april för Kvinnotryck 1/2019, där jämställdhetsministern deltar? Läs mer här: https://bit.ly/2CM3uAo

Obligatorisk anmälan till event@roks.se. (Begränsat antal platser).

• åsa lindhagen
  • jämställdhetsminister