Adolf Fredriks rekryterar världsmästardirigent som ny rektor

Anna Alvring, co-dirigent i Rönninge Show Chorus, blir ny rektor för Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm. Hon börjar sitt nya drömjobb i september, när kören är tillbaka från sin kommande VM-resa till New Orleans.

Anna Alvring beskriver sitt nya jobb som en dröm som går i uppfyllelse, samtidigt som hon kommer att sakna Tungelsta Skola där hon varit rektor sedan 2015 och också trivts sagolikt bra.

– Att få vara med och leda den anrika skolan Adolf Fredriks musikklasser är en stor ära för mig. Jag tror och hoppas att det ska passa mig som handen i handsken, säger hon.

Startar efter VM i september

Innan hon börjar på sitt nya jobb i slutet av september åker hon tillsammans med Rönninge Show Chorus till New Orleans i USA, för att tävla i VM i barbershopsång för kvinnor. Kören har tagit två VM-guld tidigare – 2013 på Hawaii och 2016 i Las Vegas. Målet är att komma hem med en tredje guldmedalj från årets VM.

Fakta: Anna Alvring

• Började som blyg körmedlem i sin första barbershopkör 1986 och har fortsatt utvecklas och utveckla andra genom musiken sedan dess.
  • Tenor i kvartetten Bluesette samt i Southern Comfort, som kommit 3:a i de nordiska mästerskapen i barbershop.
  • Har tidigare dirigerat Stockholm City Chorus och killkören Acappella Academy.
  • Co-dirigent i Rönninge Show Chorus sedan 2006.
  • Tvåfaldig världsmästare i barbershop för kvinnor tillsammans med Rönninge Show Chorus.
  • Tvåämneslärare i musik och matematik, utbildad vid Musikhögskolan och Lärarhögskolan i Stockholm.
  • Coachat den finska kören Porvoo, manskören Vocal Vikings, samt några utvalda kvartetter.
  • Utbildat genom barbershopens nordiska regionala fakultet, bland annat i rytmik.
  • Kommer närmast från Tungelsta Skola i Haninge där hon jobbat som rektor sedan 2015.

Fakta: Världsmästerskapen i barbershop

VM i barbershop arrangeras av organisationen Sweet Adelines International och hålls varje år i USA. Körer i olika storlekar från hela världen kvalar in genom regionala tävlingar och möts för att tävla mot varandra, men också ta del av musikutbildningar och utbyta erfarenheter.

Om Rönninge Show Chorus

Rönninge Show Chorus är en kvinnlig kör i världsklass som tävlar i barbershop och leds av Anna Alvring och Britt-Heléne Bonnedahl. Kören bildades i Rönninge, Sverige 1983 och har 170 aktiva medlemmar i åldrarna 22-82 år. Kören sjunger främst fyrstämmig körmusik i barbershopstil och har även en bredare körrepertoar vid konserter som t ex Stjärnjul, företagsspelningar och andra event. Rönninge Show Chorus har utbildat och utvecklat sångare sedan start, både nationellt och internationellt. De är tvåfaldiga världsmästare med titeln “2014 och 2017 International Champion Chorus, Sweet Adelines International” med den högsta internationella mästerskapspoängen hittills. Ronningeshow.com