RÖNNINGE SHOW CHORUS I HÖGFORM PÅ NORDISKA MÄSTERSKAPEN I BARBERSHOP

Det blev vinst för de favorittippade världsmästarna Rönninge Show Chorus när de nordiska mästerskapen i barbershop avgjordes i Karlstad på lördagen. Det betyder att kören är klar för VM i barbershop hösten 2019 i New Orleans.

– Vi är så glada över de höga poäng och all konstruktiv kritik vi fått från tävlingsdomarna. Nu börjar resan på allvar mot vårt tredje VM-guld, säger Britt-Heléne Bonnedahl och Anna Alvring, dirigenter.

Tävlingarna pågick den 10-12 maj på Karlstad CCC. I år tävlade ett tusental sångare från hela Skandinavien, både män och kvinnor – i körer, kvartetter och mixade kvartetter. Utöver tävlingarna hölls också flera konserter, till exempel en konsert till barbershoppionjären Olle Nymans minne.

Silvermedaljörer i damernas körtävling blev Stockholm City Voices och bronsplatsen gick till Malmö Limelight Chorus. Totalt tävlade tolv damkörer med från cirka 20 till 130 sångare.

Herrkörer och kvartetter

Herrarnas körtävling vanns av stockholmskören Zero8. Silvermedaljörer blev The EntertainMen, också från Stockholm.

Medlemmar och tidigare medlemmar i Rönninge Show Chorus fanns också med i fyra av de kvartetter som placerade sig allra högst, bland andra Milli Blink som vann damkvartettklassen. Totalt representerades Rönninge Show Chorus i tretton olika kvartetter.

Världsklass på Show of Champions

Tävlingarna avslutades med en konsert med vinnarna från alla tävlingsklasser - Show of Champions. Årets konsert bjöd också på manskvartetten Ringmasters, som är tidigare VM-medaljörer från Stockholm. Ringmasters gjorde också en konsert tillsammans med Rönninge Show Chorus i Carnegie Hall, New York, i samband med VM i barbershop 2014.

I årets Show of Champions bjöd Rönninge Show Chorus upp manskören The EntertainMen på scenen för att tillsammans göra ett omtyckt nummer - All Rise - från julkonserten Stjärnjul som firade 25-årsjubileum förra året. Solist var Victor Nilsson, som även är dirigent för kören Vocal Vikings och lead-sångare i VM-silver kvartetten Lemon Squeezy.

Foto: Rönninge Show Chorus och The EntertainMen med soloist Victor Nilsson i Show of Champions, Nordiska Mästerskapen i Karlstad CCC

Se webbcasten i efterhand

Alla tävlingar och konserter går att se i efterhand via webbcast replay: https://nordicmix.solidtango.com/.

Fakta Nordiska Mästerskapen i barbershop:

Nordiska mästerskapen i barbershop har hållits flera år i rad på Karlstad CCC. Bakom årets arrangemang står Nordic Light Region, organisationen för kvinnliga barbershopsångare i Norden, och SNOBS som är herrarnas organisation.

Fakta Rönninge Show Chorus:

• Grundades 1983 av Britt-Heléne Bonnedahl
  • Dirigenter: Anna Alvring och Britt-Heléne Bonnedahl
  • Över 155 medlemmar i åldrarna 16 - 80 år
  • Tävlat i VM i barbershop körsång i USA 11 gånger, och har som sämst kommit 6:a (2 förstaplatser, 3 andraplatser, 3 fjärdeplatser, 2 femteplatser och 1 sjätteplats)
  • Vunnit EM-guld i barbershop körsång 1996 och 1998
  • Den enda icke-amerikanska kör som vunnit VM, och därtill två gånger – 2013 respektive 2016
  • Har tilldelats de högsta poängen som någonsin delats ut vid ett internationellt mästerskap i barbershop
  • Framträdde i egen show i Carnegie Hall, New York, oktober 2014
  • Har i 25 år skapat julkonserten "Stjärnjul" tillsammans med The EntertainMen som de sista åren sålt ut 10,000 biljetter till fem föreställningar i Filadelfiakyrkan, Stockholm.

Fakta dirigenter:

Rönninge Show Chorus leds av Britt-Heléne Bonnedahl och Anna Alvring. Britt-Heléne Bonnedahl har väglett och utvecklat RSC sedan starten 1983. Idag är hon också internationellt eftertraktad som coach inom röstutveckling och mental träning.