​Världsmästarkör släpper nyskrivet körverk: Vinterlåga

Rönninge Show Chorus, trefaldiga världsmästare i barbershopsång, visar sin bredd och släpper det nyskrivna svenska klassiska verket Vinterlåga, skrivet och komponerat av Lars Edvall. Låten framfördes och spelades in på deras senaste och hittills största version av julkonserten Stjärnjul, på Hovet i december 2019. Nu släpps inspelningen av detta verk på Spotify.

“Det är med stor glädje och stolthet som jag delar denna komposition, specialarrangerad för Rönninge Show Chorus, med hela världen. Vinterlåga är ett “mytiskt” verk, som för tankarna till is och snö men också något i det närmaste överjordiskt och sinnligt: Det obegripligt kalla, i viss mån farliga och samtidigt det sköna och njutbara i vacker och gripande kombination”, säger kompositören Lars Edvall.

Lars Edvall och Rönninge Show Chorus har ett långvarigt samarbete kopplat till den storslagna och återkommande julkonsert-produktionen Stjärnjul. Den aktuella inspelningen är gjord just i samband med Stjärnjul, i december 2019, och dirigerat av körens dirigent Anna Alvring.

”För mig är Vinterlåga ett böljande stycke musik med magi och mystik. Välkomponerat som en vacker vinterdag då isen ligger, solen skiner och snön gnistrar. Det är ljus, värme och lycka på samma gång”, berättar Anna Alvring, sedan årsskiftet Rönninge Show Chorus huvuddirigent efter många år med delat ledarskap.

“Vinterlåga är skriven för att framföras av en större kör och i Rönninge Show Chorus finns just den professionalitet och kvalitet som behövs för att framföra stycket på det sätt som fanns mitt huvud när jag skrev det. Jag är oerhört glad över att kören har tagit upp Vinterlåga i sin repertoar”, understryker Lars Edvall.

Lyssna på Vinterlåga

Vill du uppleva Vinterlåga live? Boka Rönninge Show Chorus för företagsspelningar eller andra events, så kan du få höra Vinterlåga, VM final-numret “Made in Sweden” eller annan musik ur körens breda repertoar.

Om kompositören

Lars Edvall är sångare, låtskrivare, arrangör och pianist. Han har skrivit och producerat musik för svenska artister som Jill Johnson och Jan Johansen, liksom åt internationella artister i alla världsdelar. Bland kunderna finns också tv, radio och mobiltelefonföretag. Under pseudonymen Sad Jack släpper Lars Edvall sedan två år musik i egen regi. Han debuterade redan 1999 som tävlande i melodifestivalen, då som medlem i gruppen Crosstalk. Lars Edvall är utbildad pedagog från KMH, Kungliga Musikhögskolan, 1994-1999. Han är bosatt med familj i Stockholm. larsedvall.com

Om Rönninge Show Chorus

Rönninge Show Chorus är regerande världsmästare i barbershop för kvinnor. I höstas tog den nästan 150-hövdade kören sitt tredje VM-guld, under ledning av dirigenterna Britt-Heléne Bonnedahl och Anna Alvring. Den sistnämnda dirigerar även inspelningen av Vinterlåga. ronningeshow.com