Tips om du ska åka till Kuba

Paketresor eller åka på egen hand, Kuba är ett land som tilltalar många resenärer. De flesta vill passa på att uppleva landet innan det förändras för mycket. Och det finns massor att uppleva, både natur och kultur.

Kuba, den största ön i Karibien, har starkt färgats av Fidel Castros styre och det märks på flera sätt när man besöker landet. Om du vill resa till Kuba kommer du kunna uppleva ett mycket annorlunda resmål, vacker natur och gästvänliga kubaner. Passa på innan snabbmatsrestauranger, stora kommersiella företag och
neonlampor hittar dit.

kuba havanna resa på egen hand

På grund av handelsblockader har de amerikanska 1950-talsbilarna reparerats (utan reservdelar) i stället för att skrotas och ersättas av nya (även om det finns flera ryska och kinesiska fordon på de kubanska vägarna). Många fordon skulle må bra av ett besök hos en bilreparatör men några av dem hålls i tillräckligt bra skick för att turister kan kunna ta sig en sväng.

Förutom att åka runt i en gammal amerikanare finns fler tips för dig att upptäcka i Havanna:
- El Morro/Fortaleza, gammalt fort på andra sidan kanalen mittemot gamla Havanna. Varje kväll kl. 21 har de en ceremoni där de skjuter kanon. Man kan gå runt i fortet, besöka museum och shoppa. Det finns även restauranger om man vill äta. Inträde 8 CUC (kubansk konvertibel peso). Taxi dit ca 5-6 CUC.
- 1830. Mysig utomhusklubb vid kusten i Miramar, alla vet var den är. Det är bara att säga till taxichauffören att du vill till Milochocientostrienta. Öppet för dans torsdagar och söndagar, inträde 3 CUC. Det går även att äta där.
- Casa de la Musica. Det finns två: ett i Havanna Centro och ett i Miramar. Alltid någon form av show och ofta liveband. Kolla vad det är för tema, det är ganska ofta reggaeton. Centro kan vara bäst om man vill dansa. Inträde varierar mellan 10-20 CUC.
- Ta en drink på en av Hemingways favoritrestauranger, Hotel Ambos Mundo på Obispo.
- Guidad tur i Tobaksfabriken, om den inte är stängd för renovering.

rundresa kuba visum flyg havanna

Åker du till Trinidad så bör du inte missa följande:
- Ridtur till sockerplantage och prova guarapo, sockerrörsdrycken. Sen vidare till vattenfallet där man kan bada, på vägen finns en kille som gör kubanskt kaffe. Det kostar lite extra men är värt sina pesos. Man kan stanna vid vattenfallet hur länge man vill. På vägen tillbaka går det att stanna vid en ranch och äta lunch.
- Vandra upp på berget till telemasten, tar ca 30-45 minuter och kolla in utsikten.
- Casa de la Musica escalinas, liveband och dans varje kväll. Gå sedan vidare till The Cave/Disco Ayala.

paketresa rundresa kuba jul

Om du vill prata med kubaner är det bra om du kan spanska eftersom det inte är många som pratar engelska.

Här följer några fler tips för dig som vill resa till Kuba.
Boende.
Det finns både hotell och Casa Particular som turister kan bo på i Kuba. Det sistnämnda är som en kubansk version av bed & breakfast. ”Hemma-hos- boende” hos kubaner som har några rum som de hyr ut. De kan ofta även erbjuda att laga middag, mot betalning, och de brukar laga mycket god och prisvärd mat.

Visum.
Bra att vara ute i god tid, åker man till ambassaden och fixar visum så är det bra att vara där innan de öppnar. Hinner en kuban före kan det ta väldigt lång tid om de använder ambassaden som en turistbyrå. Var förberedd och fyll i ansökan redan innan. http://www.cubadiplomatica.cu/

Turistvisum räcker i 1 månad.

semester kuba julresa paket flyg

Reseförsäkring.
På alla resor med Rosa Bussarna måste du ha med dig giltig reseförsäkring, den ingår oftast i hemförsäkringen. Även om det inte alltid efterfrågas vid ankomst, så måste man ha med sig ett intyg hemifrån.

Pengar.
Euro har bästa växelkursen (än så länge), bra att ha med sig då bankomater kan strula, ha slut på pengar och bankerna kan ha tappat sin uppkoppling. Finns ganska många bankomater men Mastercard fungerar inte i bankomaten. Däremot kan du ta ut pengar med Mastercard på banken, men där kan det vara långa köer. American Express behöver du inte ta med dig över huvud taget.

På Kuba finns två valutor, Peso Convertible (CUC) och Peso Cubano (CUP), även kallad Moneda National. Den första valutan CUC är typ en ”turistvaluta” medan den andra används av lokalbefolkningen. Det är stor skillnad i värdet mellan valutorna vilket också visar på den skillnad som finns i priser. En CUC motsvarar ungefär 1 dollar. Det är fortfarande CUC som gäller för turister men man kan även växla till sig CUP i något gatuhörn. Som besökare behöver du egentligen bara CUC men om du handlar på marknader m.m. så kan du ibland få tillbaka växel i CUP.

rundresa paketresa på egen hand kuba

Säkerhet.
Kuba är ett väldigt säkert land. Men som vanligt när man reser skall man ha koll på sina grejer. Det finns vad kubanerna kallar ”jineteros”, tiggare/de som tjänar pengar på olaglig väg. Många försöker sälja saker på sidan om, exempelvis cigarrer. Akta dig även för många som ska tipsa dig om restauranger, de får nämligen kommission för de gäster de tar med och det slutar med at du som kund betalar ett högre pris för att finansiera deras kommission.

Kuba kan verka lite läskigt på kvällar och nätter p.g.a. den dåliga belysningen och de slitna husen. Men det är oftast ingen fara. Men ha gärna sällskap om du är ute på småtimmarna.

Internet.
Internet finns oftast på de stora hotellen i städerna och du kan du köpa 1 timmes wifi för ca 4 CUC. Även ETECSA säljer Internetkort (2 CUC och oftast längre kö). Dessa kan även användas i vissa ”Wifi" parker.

resa till kuba havanna rida

El.
På Kuba används 110 volt med amerikansk modell även om typen kan variera. Ta därför med en adapter med flera alternativ.

Dans.
Det finns alltid dans oavsett var du hamnar i Kuba. Många kubaner utger sig för att vara danslärare, vilket de flesta säkert är, och håller sina lektioner hemma eller i ditt Casa Particualr-boende. För att säkra kvaliteten så leta reda på en dansskola, be dem tipsa om bra dansställen. Är du nybörjare och vill veta att du har någon att dansa med så kan du ofta ”hyra” din danslärare att följa med dig ut.

Restauranger.
I de större turiststäderna finns oftast ett stort utbud av restauranger. Numera är det även många som har öppnat en restaurang i sitt hem. Oftast får man riktigt god mat där till ett väldigt billigt pris. Om du bor på ett Casa Particular-boende så rekommenderar jag att ta minst en måltid där, eftersom de brukar vara riktigt duktiga på att laga mat.

Cigarrer.
Om du inte vill riskera att fasta i exempelvis den mexikanska tullen ska du inte ha med dig mer än 20 cigarrer. Här finns mer info:

(Denna information är aktuell 2016 men kan ändras framöver)

åka till kuba havanna

Välkommen att följa med på en resa till Kuba, en resa som ligger i tiden. Både från dåtiden och nutiden.