MultiKulti - nytt kulturevenemang på Väddö

Multi Kulti den 1 september på Norrsundsskolan mellan kl. 11.00-16.00 firas tillsammans med Kröns och Väddö Gårdsmejeri i Elmsta.

Konstutställning & café - ungdomsgården, kl 11-16.

Väddötavlornas bytlotteri - inlämning 10-12, dragning kl. 14.15. Ett byteslotteri där alla som lämnar in ett godkänt, enkelt men inte precis vilket som helst, konstverk av något slag som de tröttnat på, får en lott där den som dras först får välja bland de inlämnade bidragen.

Digital fototävling - "fånga dagen" fotografera fram till kl. 13, skicka foton max ett foto per person till elmastanatta84@gmail.com foton ställs ut direkt för omröstning! Prisutdelning 15.30. Första priset 500 kr/vuxen/barn från Roslagens Sparbank, flera priser från Eckerölinjen.

Litterär frågesport - var står det? Med Erik Eriksson, kl 11.30-13. Gissa rätt och vinn en signerad bok av författaren.

Musikunderhållning - Gitarristen och sångaren Örjan Mäki spelar akustisk Roots/Blues-musik kl 12-13. Musikcafé med Jörgen Thoresson och Musiksällskapet kl 11.45 samt 13.15. Snyggensemble från Kulturama spelar i musiksalen under dagen. I de stora mästarnas fotspår - konsert med Melker Stendahl, Väddö kyrka kl 18.

Kulturloppis - äldre hantverk, vacker design från förr, tavlor, textil, keramik, leksaker m.m.kl. 11-16. Hyr bord inne för 200 kr eller en bakluckeplats med eget bord ute för 150 kr. Anmälan till elmstanatta84@gmail.com.

Föreläsningar - Charlotte Brusewitz "Postvägen-sevärd historia", kl 13.30-14.30, Anders Djerf "Ett illustrerat föredrag om Harald Lindberg, kl 15-16.

Presentation av:

Kista Hembygdsgård informerar om sin verksamhet. Kistagården med anor från 1300-talet som har en spännande historia, 21 välbevarade hus, unika väggmålningar i mangårdsbyggnaden, museum med föremål från Väddös historia. Bilder och föremål från Rumpudden genom tiderna. Uppförstorade vykort från Elmsta med omnejd, affärer, skolor, kyrkan, kanalen som det såg ut förr. Kista Hembygdsgård kommer att vara öppen för visning den 1 september kl 11-14.

Roslagens Sjöfartsmuseum och Roslagens Sjöfartsminnesförening kommer att informera om museet och gammal/nutida sjöfart.

Konstutställning - Moa Sjöblom ställer ut sin konst på Norrsundsskolan

Välkomna!