100 år sedan Bruno Liljefors flyttade in – snart flyttar även Visit Roslagen in på Österbybruks herrgård

I år är det 100 år sedan Bruno Liljefors flyttade in – lagom till jubileumsutställningen flyttar även Visit Roslagen in på Österbybruks herrgård!

Den 10 juni öppnar Visit Roslagen dörrarna till den nya turistinformationen i Österbybruk.

Samtidigt firar Österbybruk hundraårsjubileet av att konstnären flyttade in i herrgården och håller Liljeforsrummet i herrgården öppet hela sommaren, med start samma dag.

Jubileumsåret kommer bland annat att firas med en utställning av konstnärens tillhörigheter i Liljeforsrummet där han målade och tillbringade tid med familjen. Där finns fotografierna, kanoten och cykeln han använde. Där finns också några uppstoppade djur, kopior och reproduktioner av skisser till hans verk.

I Österbybruk finns det gamla vallonbruket med herrgårdsområdet och arbetarbostäder som är väl bevarade. Här finns mycket att upptäcka och göra – allt från guidade visningar, spök-vandringar, en ljuvlig orangeriträdgård, galleri, butiker och teaterföreställningen Jernets fångar samt det spektakulära arrangemanget Eldfesten. Vill man stanna över natten finns boenden på både camping eller wärdshus – du väljer själv.

– Med denna satsning vill vi visa upp det allra bästa norra Roslagens har att erbjuda i form av lokalt hantverk, kultur- och naturupplevelser, samt ge tips på smultronställen och sälja biljetter till sommarens evenemang, säger Gisela Norén, Visit Roslagens VD.

– Vår ambition är att den nya turistinformationen i kombination med jubileumsutställningen ska bli ett trevligt inslag i Österbybruks övriga utbud och ge en bra service till våra besökare. Vi hälsar både gamla och nya besökare välkomna till Österbybruk och Roslagen! säger Birgitta Blom, från Stiftelsen Österbybruks Herrgård.

- Turistinformationen är möjlig tack vare ett samarbete mellan Visit Roslagen AB och Stiftelsen Österbybruks Herrgård, avslutar Gisela Norén.

För mer information välkommen att kontakta:

Gisela Norén, VD, Visit Roslagen AB

gisela.noren@visitroslagen.se, 073-822 51 55

Annette Lindström, Turistbyråansvarig, Visit Roslagen AB

annette.lindstrom@visitroslagen.se, 070-618 70 13

Birgitta Blom, Stiftelsen Österbybruks Herrgård

birgitta@blom.se, 073-324 06 74

• Uppsala

Roslagen är skärgården, havet, bruken och småstäderna. Denna pärla omfattar de fyra skärgårdskommunerna Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar. Varmt välkommen! www.roslagen.se